fredag 14 oktober 2011

Slow gardening


Idag har jag rensat ogräs i en av sommarens nyfixade trädgårdslådor. Sedan anlade jag en vitlöksodling. Här kan man verkligen tala om slow gardening. Några år behöver nog mina Sibiriska vitlökar på sig för att börja ge mig en skörd som ger oss vad vi behöver. De tre vitlöksklyftorna som jag petade ner kommer att ge tre vitlökar nästa år, som om de används till "utsäde" ger nio nya plantor. Fröna som jag kastade ut kommer nästa år att vara enbart plantor för att sedan om två år börja ge vitlökar.

Det är nästan så "tögot" så jag inte orkar. Men å andra sidan handlar väl det hälsosamma livet om att kunna lära sig att vänta och inte behöva få allt genast.

2 kommentarer:

  1. Härligt. Vet du något mer om ursprunget på dina vitlökar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte egentligen. Jag har fått dem av en granne och de går under benämningen "Sibirisk vitlök"

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.