lördag 10 mars 2012

Den dagliga supen


När jag var liten fick min farmor en liten äcklig svampbit från sin syster Hildur i Sverige. Det var den berömda Volga-svampen. Som jag minns det växte, den och växte den och det vatten som den växte i skulle man dricka. Jag minns att farmor påstod att människorna i Volga blev så gamla av den anledningens att de drack detta mirakulösa svampvatten. Själv dog jag hellre i ung ålder än smakade. Den gången ... Nu gör svampen entré på nytt i mitt liv. Denna gång i en förklädd konjaksflaska. Åh vad gott det är och vad bra jag tror det gör min kropp och själ. Placeboeffekten gör även sitt även här. Nu väntar jag på min egen lilla svampbaby. Det där med att dö ung känns inte längre som ett önskvärt alternativ

2 kommentarer:

  1. Volgasvamp? Har jag aldrig hört talas om! Kan det vara samma sak som nu, i hälsokretsar, saluförs som det hippaste man kan dricka - Kombucha? Kan köpas som färdig dryck för 70 kronor flaskan i hälsokostaffären... Har inte själv provat, men det ska smaka "speciellt", yngla av sig i form av småsvampar och vara galet nyttigt. Så spännande om svampdrycken faktiskt är en gammal svensk specialitet och inte en hipp USA-import! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo kärt barn har många namn. Nu för tiden går den under namnet Kombucha. Vi har nu druckit svampen i några månaders tid. Jag kan inte säga att jag märker så stor skillnad, för jag har varit så frisk och pigg av mig annars, men min man som tidigare har haft problem med magen tycker att han mår mycket bättre. Och så en fantastisk sak; den tar bort sötsuget! Har hört flera personer säga samma sak utan att veta om varandra så det är faktiskt så.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.