onsdag 25 april 2012

Grönt är skönt # 3

Här kommer en gammal klassiker. Smörgåskrasse. Fukta ett hushållspapper, häll ut frön, vattna vid behov. Vår krasse blev konstigt stark. Vet inte om det beror på att fröna var gamla, eftersom jag hittade en väldigt gammal fröpåse i skåpet. Knappast. Tror snarare det beror på att krassen ibland blev onödigt torr. Sallad blir ju också besk om den får för lite vatten. Eller så var det chilikrasse : ) Hur som haver, smörgåskrasse är ett bra alternativ när man vill ha eget grönt vintertid.

3 kommentarer:

  1. Har du nåt tips på var man kan köpa olika frön? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frön kan man ju köpa både här och där. Jag har faktiskt många gånger funderat om det är någon skillnad på dyra frön från en fröbutik eller billiga frön från matvaruaffären. För sorterna (t.ex. på tomat) är många gånger samma. Jag brukar tillsammans med mina vänner Ekotanterna köpa de flesta av våra frön från Impecta. Helt enkelt av den anledningen att jag tycker bra om deras katalog. Jag blir inspirerad helt enkelt. Men vanliga frön som krasse, ärter, sallad, persilja och så brukar jag köpa från matvaruaffären. Min granne har i år köpt frön från Estland via nätet. Jättebilliga och lite annorlunda sorter som är framtagna för vårt nordliga klimat. Har fått två frön på rysk slanggurka av henne. Kanske det i framtiden också blir ett alternativ. Nästa år kommer jag även att bekanta mig med Runåbergs fröer, verkar vara ett intressant alternativ. Lycka till!

      Radera
    2. Tackar för det! Ja, de vanligaste finns ju i butikerna. Ofta är jag ut så sent till mitt grönsaksland så alla sorter jag vill ha gapar tomma i hyllorna! Så får jag köra runt till flera ställen. Irriterande. Ska kolla dina alternativ! :-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.