torsdag 3 maj 2012

Byns dyraste svamp

Här ser ni resultatet av mina mäktiga svampodlingar. Hela tre stycken svampar ploppade upp ur svampstocken. Skralt tyckte jag och klagade till företaget vi beställt svamparna ifrån. Jag tror nämligen att min svampstock var för gammal när jag fick den, eftersom det rann brun vätska ur den och den hade mjuka, halvruttna svampkroppar (?) på sig. De andra ekotanternas svampstockar var nämligen vita och de har fått mýcket mer svamp. Jag fick bra service och utlovades en ny svampstock i höst om inte denna börjar uppföra sig mera normalt. Nu är första svampskörden lite besviket avslutad och svampen har förpassats till jordkällaren där den skall vila i 2-3 veckor innan den på nytt sänks ner i kallt vatten och hela proceduren börjar om.

3 kommentarer:

  1. Det måste vara minst 10 år sedan jag hade en liknande stock i mitt akvarium! Köpt på en mässa tillsammans med stora förväntningar. Fiskarna hade sedan länge flyttat ut och jag försökte framkalla en mysig fuktig miljö. Men precis som i ditt fall kändes det som väldigt dyyyyra svampar. Besviken är ordet. Blev nästan lite arg när jag såg ditt inlägg. 4 euro stycket? Men är det närproducerat så är det :D

    SvaraRadera
  2. Själv köpte jag en chaminjonodlingslåda förra våren. Två svampar fick jag innan jag lyckades ta död på den, vilket ger ett styckepris på 74,50 kr svampen. Jag kan lugnt erkänna att odling inte är min starka sida! Jag har efter MÅNGA års försök av att odla squash lyckats få en frukt att skörda. Det är knappt att jag lyckas med groddar... Men skam den som ger sig och självhushållningsdrömmar är svåra att ta kål på så jag kommer nog göra ett tappert försök i år igen, om jag känner mig själv rätt. Trevlig blogg du har! Läser igenom den baklänges för närvarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, det låter som jag för några år sedan. Och nu är jag nästan värsta proffset! Åtminstone i mina egna ögon : ) Det finns hopp Klara!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.