torsdag 31 maj 2012

Colabröd

Förra veckan gjorde jag några jobb i Sverige och passade på att besöka några loppisar i Lycksele. Jag blir helt i extas över alla billiga böcker det finns att få tag i. Jag vet inte hur många receptböcker jag släpade hem för 10 kr styck. Här i Finland är ju de svenska böckerna betydligt dyrare.

Jag fastnade direkt för ett bröd som jag var tvungen att baka bums. Det är inget bröd, vars namn man direkt förknippar med ekologiskt leverne, men det var kul att baka och blev helt bra. Dessutom har jag fått en jäskorg av några vänner så brödet blev väldigt vackert.

Colabröd i korg (1 stort bröd)
1oo g jäst
6 ½ dl Coca-Cola
½ dl majsolja (jag tog rybsolja)
2 tsk salt
½ dl mörk sirap
1 msk ättikssprit (12 %)
1 dl potatismjöl
1 liter grovt rågmjöl
8-9 dl vetemjöl special


Smula jästen i en bunke och lös upp den i lite Coca Cola. Tillsätt resten av Colan och alla de övriga ingredienserna. Arbeta snabbt ihop till en jämn och smidig deg.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord och forma den till en rund bulle. Mjöla en ganska stor brödkorg och lägg i degen med den jämna sidan nedåt. Låt jäsa under bakduk ca 1 timme.
Sätt ugnen på 225 grader. Stjälp upp brödet på en plåt med bakplåtspapper och grädda i nedre delen av ugnen i 15 minuter, sänk temperaturen till 175 grader och grädda ytterligare i ca 35 minuter.
Låt brödet kallna på galler under bakduk.

Receptet är hämtat ur Smaker från hela världen - Bakat - Ur allt om mat (2009)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.