lördag 5 maj 2012

Fengshuiat skafferi

Det är väldigt, väldigt sällan som jag brukar orka läsa böcker av typen Feng Shui för ditt liv, Skapa ditt eget drömliv, Utveckla dina dolda talanger eller andra typer av självhjälpsböcker. Och om jag läser dem brukar jag aldrig göra uppgifterna som följer med eller lära mig de olika elementen. Men lite feng shui light tycker jag passar in i min bondsundförnuftska livsfilosofi. Då är det kanske främst tre saker som jag tycker om att anamma; 1) All röra i ditt hem skapar negativ energi och 2)Föremål du inte tycker om skapar också negativ energi, 3) Att äga är många gånger en belastning. Det första är solklart. Det finns platser i vårt hus (främst skåp) som gör att jag tappar lite energi varje gång jag besöker dem (läs: öppnar skåpdörren). Tyvärr är det här platser som man möter många gånger varje dag, vilket gör att onödig energi förloras. Därför fick jag för mig att fengshuia (lite snoffsigare uttryck för att städa) mitt skafferi. Och oj vilken positiv energi som nu flödar varje gång jag nu öppnar dörren. Det andra jag ibland får för mig är att gå in i olika rum och kolla om det är saker runt omkring mig som jag inte tycker om. Saker som kanske är fula, trasiga eller som jag har fått av en person som jag egentligen inte tycker om. De åker upp på vinden eller ner i källaren (vilket i och för sig ur Feng shui perspektiv inte är så bra, eftersom jag då får känslan av att ha något negativt över mig eller förtränger det ned till mitt omedvetna). Det tredje handlar om lättheten i att äga lite. Vi har två stora kastruller och två små. Varken mer, eller mindre. Och det är så skönt för jag vet att det jag äger, det använder jag också. Då kan jag riktigt tycka om varje kastrull, eftersom jag vet att den tjänar mig väl. Sedan får jag inte riktigt inpassat min förkärlek för att samla på gammalt, billigt märkesporslin i detta resonemang. Här handlar det blott och enbart om en investering. Och så lurade jag mig själv igen : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.