måndag 7 maj 2012

Jag berättade för en tid sedan om vårt "problem" med att få vår son att äta kött från våra egna djur. Han köpte inte riktigt resonemanget att det var mindre synd om våra djur än om djuren vars kött vi köpte i affären. Att de dog var liksom likställt med att det var synd om dem och den tankebanan kan jag ju i och för sig skriva under. Men de flesta problem har en lösning, så även detta. Min man fick händerna på boken "Äta djur" med Jonathan Safran Foer och idkade högläsning för hela familjen. Och jo, det är en bok som man känner att man gärna vill berätta om medan man läser den. Det är ingen "feel good"-bok om man säger så. Egentligen hade jag tänkt läsa boken själv, men efter diverse detaljerade redogörelser över hur kycklingar slaktas i USA känner jag att jag hört tillräcklig. Jag är liksom redan övertygad. Den största vinsten med boken får för mig vara att den öppnade upp ögonen för min son. Nu drar han själv ofta upp hur synd det är om djuren i "fabrikerna" och han har deklarerat att han med glädje kommer att äta både får och höna. Kaninkött är de däremot väldigt tveksamma till, men vem är inte det ... Provläs boken här. (Jag såg att boken så småningom kommer ut i pocket)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.