fredag 11 maj 2012

Svampodlingsförsök # 2

-Ha, ha! skrattade Jenk lite rått när han såg min misslyckade svampstock. -Vänta tills du får skörda av mina utsöka ostronskivlingar! Ja, man kan inte kritisera Jenk för att inte göra saker och ting med själ och hjärta. Nu är det svampodling som skall testas. Att han bara orkar! Han har beställt hem ostronskivlingsmycel från Sverige, han har sökt på nätet efter ekologiskt havrehalm som han blötlagt, steriliserat i bastun, hackat sönder och packat tätt i svarta säckar. Ja, han har till och med byggt ett eget svampodlingsrum i uthusets ena ända. Där hänger svampsäckarna på rad, fulla med små hål ur vilka det enligt Jenk om några veckor fullkomligen skall välla fram svamp. -Den som lever får se, svarar jag lugnt. Men visst skulle det vara kul med egen svamp! Både Shiitake och champinjon tänkte han också prova på. Till champinjonodlingen lyckades han luska fram ekologisk halm blandat med ekologisk hästskit från hästar som ätit havre. Är det noga så är det. Skiten gjorde han diverse grejer med som jag inte så noga kommer ihåg, men det jag noga lagt på minnet är hans dagliga temperaturmätning på dyngans värme. Och allt gick enligt planerna tills han en dag snopet konstaterade att det visst ploppade upp massor av svamp. Men eftersom vi ännu inte satt i champinjonmycelet var det inte champinjoner. Ätliga var de knappast heller. Kanske det var sådana där magic mushrooms?

2 kommentarer:

  1. Eftersom vi har hästar och jag brukar lägga undan en del hästskit för att gödsla landen med senare, så är jag bekant med fenomenet :) Ju fuktigare och mörkare (tex under plast), desto snabbare ploppar det upp vackra, vita svampar i gödseln... Har dock inte tagit reda på vad för slags svamp det är? Lycka till med odlingen!

    SvaraRadera
  2. Smakar du och mår bra så kan du väl berätta : )

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.