onsdag 20 juni 2012

Örtsalt

Idag har jag fixat eget örtsalt av grejer från vår egen gård. När det gäller örtsalt är det lite av principen "man tager vad man haver" som gäller och denna gång blev det persilja, oregano, gräslök, blad från lök och vitlök, ett blad pepparrot, nässlor och kirskål som hamnade i kvarnen.

Örtsaltet tänker jag använda i matlagning och så hittade jag även tipset att med örtsalt, olja och pressad citron fixa till en god salladsdressing. Instruktioner för hur du gör ditt eget örtsalt hittar du här. Jag torkade mitt på svag värme i ugnen. Det tog ganska lång tid och det känns lite hemskt att ha på ugnen under så lång tid, men nu när jag vet att det funkar planerar jag att sätta på varmluftsugnen och torka många plåtar samtidigt. Farväl till butiksbuljong!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.