måndag 25 juni 2012

Trädgårdsbilder


Till och med jag som älskar bokstäver blev smått deprimerad av mitt långa fårinlägg för en stund sedan. Därför kände jag mig manad att i bild (och med lite bokstäver) berätta vad som händer på andra fronter hos oss just nu, nämligen odlingsfronten.



Här ser ni vårt nya kålland. Ifjol tog vi en stor presenning som vi bredde ut över en del av vår äng. Efter en hel sommar/vinter/vår under presenningen hade allt ogräs dött och vi kunde stiga upp ett nytt land. Enkelt och behändigt. Jenk har fräst upp en ram kring landet och denna ram kommer vi att fräsa flera gånger per sommar för att försöka hålla ogräset borta. Så är det bara att flytta på presenningen och låta en ny plätt bli odlingsmark inför kommande behov.



Under väven (för kålflugan och kållarvernas skull) samsas broccoli, huvudkål, blomkål och kålrot samt några jordärtskockor. Vi har täckt in allt utom kålplantorna med färskt gräsklipp. Dels för näring och dels för att hålla ogräset i schack. Enligt min odlingsbibel "Trädgårdspraktikan -odla grönsaker biologiskt" så förhindrar även gräsklippet att kålflugan kan krypa ner och lägga ägg intill kålplantan.


Jenk har nämligen fått "ärva" en ordentlig jordfräs av sin far. Att det är hans stolthet för tillfället kan ses av att det i år gick väldigt snabbt att få fårhuset urstädat. Vips var det förvandlat till ett jordfräsgaraget

Han har inte vilat på sina lagrar precis. Nej här har vi vaknat till ljudet av jordfräs. En del av gamla fårhagen skall läggas i öppen träda för att med tiden bli nytt jordgubbsland. -Men är det inte bättre att täcka med halm från fårhuset och på så sätt få ogräset att dö? frågade jag. Resultatet av att gå sin fru till mötes ser ni längst till höger : )

Våra ympade äppelträd tar sig fint. Snart får de flytta ur växthuset, men ännu stanna en stund i sin kruka.

Trivs gör också min fleråriga koreanska mynta. Snart skall jag börja torka bladen till te.
Jordgubbarna har så mycket blom och kartar att det är otroligt. Vi har använt träsaka som gödningsmedel + att de strategiskt ligger väldigt nära våra bikupor.
Att flytta ut majsen till det gamla skruttiga glasväxthuset visade sig vara ett genialiskt drag. Även de växer så det knakar.

Bredvid morotsplantorna har jag planterat tagetes för att förvilla morotsflugan. Samma konst går även att göra med lök (dvs lök + morot eller lök + tagetes). Tagetesen går jätteenkelt att dra upp i växthuset i en enda stor låda. Även morötterna har gallrats. Tyvärr såg hönsen till att de raka raderna är ett minne blott, men morötter lär det bli i alla fall.

3 kommentarer:

  1. Åh så bra tips för ekologisk odling! Tack!

    SvaraRadera
  2. Tack för idag :-)
    Så inläggsproduktiv du är nuförtiden, (kanske jag har skrivit det förut, eller så tänkte jag det bara) men så roligt! Men fåren, oj oj, ni skall alltså sluta med fåren, men det låter vettigt ändå, att gå vidare och inte ha dem bara för "gullighetsskull". Allt har sin tid och så skall vi hoppas att Bjarne får ett nytt bra hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv : ) Alltid lika roligt att träffas. Det är ju nu det händer massor på vår backe så det finns mycket att skriva om. Annat kanske det blir senare i vinter när vi bara sitter och tittar ut genom fönstret. Men fåren ... kände mig inte riktigt klar att gå vidare, men en del saker kanske man skall lämna ändå.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.