fredag 13 juli 2012

Honungsdrömmar

Våra nyanskaffade bin har varit flitiga i sommar. Bilådorna blir fler och fler. De två understa lådorna är lådor där bina bor, lägger ägg och drar upp sina larver till nya bin. Lådorna ovanpå är "skattlådor" där de samlar honung. Skattlådorna bygger man på vartefter bina samlar honung. Snart börjar det bli dags för den första skörden.

För några dagar sedan lärde jag mig att det är den första, rinnande honungen som är mest hälsosam. Den innehåller alla värdefulla mineraler och vitaminer. Sedan när man vispar den så försvinner en del. Om man inte vispar honungen blir honungen till sin konsistens skarp i sin burk istället för den vanliga mjuka honungen. De flesta kunder vill ha mjuk honung, men enligt "honungsförståsigpåare" är alltså den skarpa honungen hälsosammare. Jag lärde mig också att man alltid, alltid skall köpa inhemsk honung, eftersom den honung som kommer via östländer i en del fall är kinesisk honung, en honung som innehåller en del gifter som egentligen är förbjudna i EU. Varför ingen tar itu med detta med hårdhanskarna är för att det redan nu är brist på honung i världen och man inte ännu mera vill driva upp konsumentpriset på honungen. Ett knep som man håller på med för att få ner produktionskostnaderna (inte i Finland) är att man matar bina med sockerlösning istället för att de själva på naturligt sätt måste "söka mat". Detta gör att näringsinnehållet i honungen naturligtvis sjunker. Sant eller inte vet jag ej, men extra bra känns det ju att ha egen.

Vi har tagit avläggare av de två bisamhällena vi köpte i våras. Det här betyder att vi delar samhällena och vips har fyra samhällen istället för två. Två extra drottningar köps in och planteras in i de nya samhällena. Våra grannars bin har även varit enormt svärmningsbenägna denna sommar. Fyra gånger har de svärmat. Det här har gjort att de inte längre hade lådor att sätta sina nya bisvärmar i, vilket gjorde att vi fick fånga in och ta hem en av deras svärmar. Även den ser ut att lyckas. I våras började vi med två bisamhällen och nu har i plötsligt fem. Det är spännande med bin!

3 kommentarer:

  1. Måste bara få säga att jag ÄLSKAR din blogg! Snubblade in här när jag letade efter nåt självhushållningstips om kaniner, och nu sträckläser jag. Tack!

    SvaraRadera
  2. Inspirerande! Nu blev det ju inga bin för oss i år, (kanske nästa vår?) men kaninägare blir vi på söndag. Långsamt utökas farmen. Skulle vi bo riktigt på landet skulle det antagligen gå snabbare (intalar jag mig).

    SvaraRadera
  3. Tack Tina, vad roligt att höra. Jag är egentligen för lat för att skriva blogg, men när jag märker att folk gillar det jag gör så går det hur lätt som helst. Malin, är det gullegullkaniner eller matkaniner? Ja, det ena utesluter ju inte det andra. Medan det andra nog på ett sätt utesluter det ena ...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.