torsdag 12 juli 2012

Vingård på Flemmingsbacken?

För några dagar sedan var jag och Jenk till en äldre man för att hämta två bidrottningar. När vi steg ur bilen gick jag förundrat fram till hans uthusvägg och tittade på de frodiga växter som likt humle klättrade upp efter väggarna. -Är det vinrankor? frågade jag mannen. -Jo, vi har hur många som helst. Plockar säkert 40-50 kg varje år, svarade han.

Och så berättade han att varje vår klipper han torra kvistar av sina vinrankor. Kvistar som han tar in och ställer i vatten. Kvistarna får blad och rötter och efter någon månad är de klara att planteras ut. -Hur enkelt som helst! Kanske du anlägger en egen vingård, skämtade farbrorn. Själv var jag helt i extas. Är det så enkelt? Samtidigt som jag tänker efter och konstaterar att varför skulle det inte vara det? Farbrorn gick in efter två plantor som han gav mig och tro mig det här är bara början på min vingård. Jag planerar redan hur jag mot uthusets sydsida skall gräva, plantera och odla.

Ibland möter vi sådana personer som vi blir helt saliga av att få lära oss saker av. Länge, länge gick jag och hörde på när han berättade om blommor och bin i just bemärkelsen äppelträd, äppelsorter, äppelympning, vinrankor, bin och jacuzzin (!) Tror bestämt att jag snart måste hälsa på igen.

2 kommentarer:

  1. Hej Maria!

    Med spänning läser jag om att det går att få vinrankor att växa i och ge druvor i Finland. Jag visste att det går att odla vinrankor i södra Sverige som jag kommer ifrån men i Finland.

    Numera bor min man och jag på den portugisiska landsbygden några kilometer från den spanska gränsen. Vi bor långt från det turistiska Algarve och vi är omgivna av olivlundar, vinfält och korkekar. Vi odlar inget själva men har några gamla olivträd på våra marker. Vi planerar också att sätta några vinrankor. De senaste åren har vi ägnat oss åt att bygga oss ett litet hus på 50 kvm.
    Hälsninar
    Anna Nordfors - Man ser floden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! Vad roligt att höra av dig och vad spännande det låter med ett eget litet hus på en plats många av oss förknippar med sol, drömmar och njutning. Mannen som gav mig vinrankorna är även halva året biodlare och halva året tillbringar han i Florida. Oj, vad livet är spännande! Hoppas ni har ett skönt liv i er lilla stuga.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.