torsdag 9 augusti 2012

Rena bivax

Eftersom jag vet att flera väntar på mitt inlägg om hur man renar bivax så har jag demonstrativt renat en liten mängd bivax för att kunna visa på bild hur jag gör. Vanligtvis renar jag större mängder än så här, men man tar vad man råkar ha. Redan nu kanske det är på sin plats att nämna att du behöver separata kastruller, skålar, silar etc. för ditt vaxjobb. De kommer nämligen aldrig att återfå sin forna glans.  Man kan rena bivax på flera sätt. Det här är mitt sätt.

Steg 1a. Ner med bivaxsörjan i en stor kastrull. Låt allt smälta på svag värme. Sila bort ev. döda bin och annat jox. Låt svalna. Nu har du längst ner i kastrullen andra klassens honung. Den här brukar jag hälla på flaska och använda till exempel till bakning. Denna honung innehåller en liten mängd bivax, men det är ju inte farligt. Vill du så hoppar du över detta steg, men det brukar komma en hel del honung.

Steg 1b. Koka upp en kastrull med vatten. Sätt i allt som du inte klassar som honung i steg 1a på svag värme så att allt löser sig till en klar vätska. Låt svalna.

Steg 2. Nu kommer det att på ytan att bildas en vaxkaka. Det är det här du går vidare med. Vätskan som är under kakan slänger du bort. Jag brukar undvika att slänga det i vasken utan slänger den istället på gräsmattan.

Steg 3. Värm en kastrull med vatten. Lägg bivaxkakan i en skål med vatten som du ställer i vattenbadet. Låt kakan smälta





Steg 4. Ta ett par oanvända strumpbyxor och sätt över ett litet kärl. Sila vätskan. Låt svalna.











Nu är ditt bivax klart. Hur du sedan använder det till bivaxsalva och dylikt kan du läsa i inlägget "Ringblomssalva"

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.