måndag 10 september 2012

Lingontider hej, hej

När jag var liten hatade jag att plocka bär. Inte för att jag plockade så värst mycket. Jag satt mest uppflugen på en hög sten och undrade när vi skulle åka hem. Därför tycker jag det är viktigt att föra det nedärvda lidandet vidare. Även mina barn tycker lingonplockning är pest och pina. Själv försöker jag inbilla mig att det är karaktärsdanande.

I går var det dags. Alla ut i skogen! 60 liter kom vi hem med på 1 ½ timme så bärlyckan var god. Men då måste jag väl tillägga att jag har en riktig bärtröska till man. Han plockar mer än alla oss andra tillsammans. Som en virvelvind susar han fram bland mossor och tuvor. Och varje år berättar han för våra barn om året han plockade ihop till en egen moped. Och varje år ser våra barn lika ointresserade ut. Och så blir mannen förnärmad och mumlar något om bortskämda barn innan han dyker ner i lingonriset igen.

Av lingonen gör vi tre saker 1) Lingonsylt, 2) Lingondricka och 3) Hela frysta lingon. Av den sistnämnda kokar vi vispgröt under vintern.

Lingonsylt (enligt Marthas kokbok)
2 liter lingon
3 dl vatten
500 g socker


Koka upp vattnet, tillsätt bären och låt dem koka i  10 minuter. Sätt till sockret. Låt sylten få ett uppkok och skumma. Rör den då och då tills den är kall. Häll upp i burkar.

Lingonsylten står sig bra i rena glasburkar hela vintern t.ex. i jordkällare eller skafferi. Naturligtvis går den även att frysa. När det gäller lingonsylt brukar jag faktisk inte ens sterilisera burkarna eller "koka vacuum" utan jag häller den kall på rengjorda glasburkar och skruva på locket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.