torsdag 4 oktober 2012

En assistent mot mina principer

För några dagar sedan var jag tillsammans med mina Märthor på surdegskväll med Ghita Enges. Trots att jag gärna skulle vilja har jag inte riktigt kommit igång med mitt surdegsbak. Det känns krångligt och tidskrävande och de gånger jag prövat har det inte lyckats så bra. Nu fick det sin förklaring. För det första, boken jag har är enligt Ghita alldeles för ambitiös. Jag har läst och fascinerats av Martin Johanssons bok Surdegsbröd, men samtidigt aldrig riktigt kommit igång enligt hans instruktioner. Enligt Ghita, en van surdegsbakare, var det precis samma sak för henne. Boken hon istället rekommenderade varmt som nybörjarbok är Helene Johanssons (är de månne släkt Martin och Helene?) bok Bröd från Brunkebergs bageri. Den boken är hennes bibel och mycket enklare att baka ur.

För det andra, är det jättesvårt att baka surdegsbröd utan hushållsassistent eftersom degen skall knådas så länge. Jag är i princip emot alla "onödiga" hushållsmaskiner och vill göra det på riktigt, från grunden. Känna degen mellan fingrarna. Men när jag hörde på Ghita väcktes en liten längtan efter en alldeles egen assistent. Ingen ungdom, utan en gammal, kunnig och enkelspårig assistent. Som kanske inte klär sig så modernt längre, men som kan sin sak. Därför söker jag med ljus och lykta efter en begagnad assistent, med höga watt, stor skål och mycket tillbehör. Gärna engammal farbror (ja, jag vill ha en manlig assistent) som lystrar till namnet Electrolux. Kan du hjälpa mig så hör av dig. Jag vet att där någonstans sitter en överflödig, omodern och billig assistent i något hörn och bara än en gång vill smittas av min bakentusiasm.

5 kommentarer:

  1. Kan dessverre ikke hjelpe deg, men forstår godt at du tyr til en elekrolux. Jeg har arvet min av sigermor, den er sikkert 25-30 år gammel, men den fungerer som en drøm, selv om den har et par mangler..
    Kos deg med baksten din:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag söker med ljus och lykta så månne inte jag också skall hitta någon till sist : )

      Radera
  2. Jag har Helene Johanssons bok och den är faktiskt jättebra och enkel att följa. Mitt resultat har dock inte heller blivit på topp, eftersom jag saknar den typen av degblandare! Sedan har man ju varken stenugn eller bagerimjöl men nog skulle det kunna bli rätt bra ändå, med en bra maskin. Jag har letat på auktioner efter en bra bakmaskin, gärna en klassisk elektrolux så att man kan använda en passertillsats på den - enkelt att göra mos med en sådan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märker att det finns en del på blocket.se, men alla jag har kontaktat har varit för "klena". Fick rådet att köpa en på minst 1000 watt. Jakten fortsätter ... Ghita som höll i kursen har en helt vanlig ugn, men hon maler sitt mjöl själv.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.