måndag 19 november 2012

Ingen reko räka

Vi är så dåliga på att äta fisk. Som självförsörjare vore det ju ypperligt att dra upp sin egen mat och visst har vi en son som älskar att fiska, samtidigt som vi bor några hundra meter från Kyro Älv. Men de gäddor han drar upp där blir till kattmat. Jag är så dåligt på att fixa till fisk och så inbillar jag mig att de smakar dy.

Men fisk är ju hälsosamt så därför försöker jag servera fisk eller skaldjur någon gång i veckan. Sällan dock med gott samvete. Och nu blir det dåliga samvetet ännu värre! Om man äter räkor från tropiska kustområden (Gör jag det? Ingen aning. Och redan det säger ju någonting om mig ...) så ger en portion på 100 gram räkor lika mycket klimatförstörande koldioxid som förbränningen av 90 liter bensin. 100 GRAM! Och då har man inte räknat med energin i fodret man ger dem vid odlingarna eller transporten av skaldjuren. Gör man det så är det ur miljöhänseende mycket, mycket värre att äta räkor än att äta kött.

Och nu fick jag så dåligt samvete så jag var tvungen att gräva fram en påse räkor ur frysen och titta. Se där! Ursprungsland Norge! Puh! Men ändå fick jag mig en liten tankeställare över att det kanske inte är så miljösmart ändå. Eller är det någon som vet?

Och så viskar den lilla akademiska forskaren i mig att man måste ange källa annars är det liksom ingen vits. Ok då. Allt om vetenskap 4/12 s.18. (Vi är nämligen väldigt vetenskapliga av oss just nu i vår familj ...)

2 kommentarer:

  1. ;)
    Vi gillar oxå Allt om vetenskap i denhär familjen. Jag gillar inte riktigt skaldjur och räkor liknar larver.
    Men fisk är ju gott och man blir klok av det. Gör fiskbullar av gäddan, mycket kryddor.

    Jösses, det är så svårt att göra det rätta these days. Så mycket info, så lite tid.

    SvaraRadera
  2. Det är så synd det där. Jag tycker väldigt bra om att äta fisk. Men får så dåligt samvete just för att det är dåligt för miljön, havet, fiskarna.

    Så när jag handlar så försöker jag köpa fisk som är krav eller märkt med MSC. Värre är det när jag köper sushi (men jag ber alltid om att byta ut jätteräkan!). Visserligen äter jag inte sushi varje vecka, men det blir ju ändå då och då.

    Ja, det är inte lätt alltid.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.