söndag 18 november 2012

Tomatbröd

Jag visste det, jag visste det! Att jag skulle komma på en lämplig användning för såväl mina röda grytor som mina torkade tomater. Svaret är tomatbröd! Ett av de godaste bröd jag bakat. Jag har modifierat ett recept på olivbröd som du för övrigt hittar här. Trots att detta bröd innehåller mycket surdeg går det relativt snabbt att baka. Att det gräddas i en järngryta gör även brödet jättevackert. Sedan jag lärde mig att alltid mäta temperaturen inne i brödet och låta det gräddas tills mätaren visar 98 grader får jag nästan alltid ett perfekt gräddat bröd.

Marias tomatbröd (2 st)

700 g ljummet vatten
15 g jäst
1030 g dinkelmjöl (speltmjöl) annars vetemjöl/graham
2 msk olivolja
300 rågsurdeg
15 g salt
2 dl torkade tomater
1 msk oregano

Smula jästen i vattnet och tillsätt resten av ingredienserna
Arbeta ihop i assistent i 5 minuter
Täck med plastfolie och låt jäsa minst 2 h
Baka ut två limpor på väl mjölat bord
Sätt två gjutjärnsgrytor utan lock i ugnen och värm den till 250 grader
Sätt brödet i grytan, på med locket och grädda i 40-50 minuter tills brödet är 98 grader.
Om du bara har en gryta så sätter du det andra brödet i kylskåpet medan det första gräddas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.