tisdag 29 januari 2013

Använd tvål!

Nu tänkte jag uppmana er att byta ut er flytande tvål mot vanlig tvål på bit. För tänk vad mycket vatten ni sist och slutligen släpar hem (flytande tvål innehåller ganska mycket vatten) och betalar för. Sedan är ju (ekologisk) bittvål vanligtvis inslagen i papper, medan flytande tvål är i någon typ av plastflaska.

Ända sedan jag var liten har jag haft atopisk hud. Ända sedan jag var liten har jag också fått höra att jag inte skall tvätta mig med "vanlig" tvål, eftersom den torkar ut huden. Kanske det. Men sedan jag började tvätta mig med tvål på bit har jag betydligt färre eksem än när jag använde flytande tvål.

Jag har ännu inte kommit mig för att fixa egen tvål, men det ingår i planerna. Så är det någon som har enkla anvisningar så får ni gärna dela med er. Det finns anvisningar på SheNet, men helt ärligt tycker jag det verkar lite krångligt och det vet jag att det sist och slutligen inte är ...

Något jag även skulle vilja rekommendera är schampoo på bit. Jag har ju länge tvättat mitt hår med ägg, äppelcidervinäger och soda. Det funkar utmärkt, men så här vintertid tänkte jag ta en paus. Helt enkelt av den anledningen att du när du tvättar håret med ägg måste använda kallt vatten och så här vintertid är jag så frusen av mig. Brrr!

Eftersom jag nu kan anse att mitt hår är helt fritt från kemikalier kändes det inte som ett alternativ att börja använda vanligt schampoo igen. Och ekoschampoo har jag sällan varit nöjd med + att även det innehåller en hel del vatten. Så jag köpte en bit schampootvål. Den fungerar utmärkt. Är hur nöjd som helst. Löddrar bra och håret känns jätterent. Det orkar också locka sig fint. Testa!

27 kommentarer:

  1. Schampotvål har jag aldrig hört talas om. Var får man tag i det? Jag kollade på nätet men blev inte riktigt klok på vad man då ska köpa. Jag är mycket intresserad, jag letar ständigt efter bra produkter till håret men hittar sällan något som jag är riktigt nöjd med.

    SvaraRadera
  2. De fixade tvål i Strömsö, kanske finns på deras hemsida?

    SvaraRadera
  3. Var köper man det? :D verkar ju jättebra och miljövänligt!

    SvaraRadera
  4. Jag hoppade över till am- shampoo efter nästan ett år på äcv och soda. Kanske man borde testa shampootvålen, låter intressant. Flytande tvål innehåller väl för det mesta skadliga kemikalier.Synd att de har bara sånt på dagisar...

    SvaraRadera
  5. Jag har använt schampotvål i några månader och är jättenöjd! Den löddrar mycket bättre än Urtekrams eller den finska Ole hyväschampon som jag använt tidigare. Finns bl.a på Ekosoppi i Vasa och på nätet på www.flowkosmetiikka.fi

    SvaraRadera
  6. Vill inte vara helt unknown, Ingeborg står för den senaste kommentaren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg! Vad roligt att även du har samma erfarenhet som jag.

      Radera
  7. Jag håller på att sakta men säkert plocka bort kemikalier ur mitt liv. Men man kan börja lite smått annars blir det för mycket på en gång.
    Jag har inte kollat upp det själv men de här gulliga barntandkrämerna med bamse på ska det tydligen finnas medel som är allergiframkallande. Inte så bra! Man ska vara rädd om den kropp man har och kemikalier är ju ett ganska nytt påfund så vem vet vad de ger för resultat på vår hälsa i framtiden.
    / Erika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättesvårt att hitta bra tandkräm med fluor (därom tvista de lärda) och utan SLS : ( Sökandet fortsätter!

      Radera
    2. Vet du ifall kingfishers tandkräm innehåller sls? Flour innehåller det i alla fall och jag kan inte påminna mig om att det skulle finnas nåt sls-aktigt i innehållsförteckningen som för övrigt är väldigt tydlig och trevlig!

      Radera
    3. Nej, det är ett tandkräm som jag inte har stiftat bekantskap med. Var köper du det?

      Radera
  8. Vad roligt att du bryter en lans för tvål i bit! Det kablades ju ut en nyhet för någon dag sedan att tvål på bit är en av de produkter som snart inte kommer att finnas i butikskedjornas sortiment längre. Minneapolis Star Tribune rapporterade att försäljningen av fast tvål har gått ner 85 % de senaste 20 åren, till förmån för flytande tvål då, och de stora affärerna reagerar ju på det och låter tvålbitarna utgå ur sortimenten. Då jag läste den nyheten tyckte jag det kändes vemodigt, vanlig tvål på bit är ju så hederlig och rejäl. Hoppas den inte försvinner helt och hållet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror bara att marknaden omfördelas så att det blir mera småskaliga företag som tillverkar tvål och att man kanske köper den i andra butiker. Jag brukar tänka på när jag var liten och hela familjen tvättade sig men en stor bastutvål som hängde i ett snöre på kranen.

      Radera
  9. Varför inte testa balsametoden, dvs aldrig tvätt med schampoo utan endast med balsam någon ggr per månad. Fungerar jättebra så fort håret har ställt in sig. Så länge som vi människor inte ställer till det och tar bort det naturliga fettet så reglerar kroppen det själv. Här hemma har jag varit schampofri en månad och maken ca 1,5år. Så fint hår som jag har nu har jag aldrig haft förrut. Googla balsam metoden!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men innehåller inte balsam även skadliga ämnen? Är det något speciellt balsam du använder? Eftersom jag har självlockigt hår så brukar mitt hår bli så tungt av många balsam speciellt de ekobalsam jag testat så har jag inte varit så nöjd med. I och för sig nu när jag tvättar med ägg eller med bitschampoo så behöver mitt hår ingen balsam. Låter i och för sig skönt att endast tvätta sitt hår några gånger per månad.

      Radera
  10. Jag har hemska utslag på främst mina händer och isynnerhet på vintern så är de hemska. Men för cirka en månad sedan så tovade jag alpacka ull med Le Chat tvål

    http://img266.imageshack.us/img266/3475/lechat.jpg

    och med det samma försvann utslagen nästan helt!
    Helt otroligt! Jag googlade allt jag hittade om tvålen och läste att man skall tvätta bilinredning, mattor, ylle mm med den. Men, sen hittade jag artiklar om folk med atopisk hud som sade att enda sättet att hållas friska är att använda Le Chat tvålen! Testa! Den finns i helt vanliga matbutiker bland med vanliga tvålbitar.

    Jag tvättade också håret med den och det blev super bra, men torkar såpass mycket ut håret att jag var tvungen att använda balsam och det gillar jag inte. Men att försöka tvätta bara hårbotnet med den kan okcå vara en idé.
    Har ni nånsin testat denna tvål?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner till denna tvål. Vi kallar den "katt tvålen" och har länge använt den till fläckborttagning, men jag har aldrig tänkt att jag skulle tvätta mig med den. Tusen tack för tipset! Skall genast prova. Den är ju dessutom verkligt dryg. Och skall ta mig en titt på ditt recept. Tack även för det!

      Radera
    2. Jag skulle inte heller ha kommit på det om inte mina händer hade reagerat så positivt medan jag tovade! Det brukar ju vara tvärtom, blåsår och sår i händerna, men nu försvann rodnaden och det kändes bra!

      Radera
  11. Glömde skriva att jag tänkt göra tvål efter detta resept

    http://karppausjaperhe.blogspot.fi/2009/10/saippuan-teko-kasintehty-saippua.html

    Har läst många olika resept, med här är det bra skrivet. Lut är ju inget att leka med, så man måste vara försiktig.

    SvaraRadera
  12. Vi har gjort egen tvål, och det är både enkelt och superskoj! Och det blir så bra! :) Jag köpte boken Käsin tehtyä saipuaa av Saara Kuha, och den är helt fantastisk! Dock verkar den som om den är helt slutsåld, men månne du inte hittar den på bibban. Fast den är på finska läste jag hela från pärm till pärm och dreglade över recepten :D Där finns recept på allt från de allra enklaste olivolje- och byktvålarna till avancerade grejer med all välrdens dofter och specialoljor. Hoppas du får tag på den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad inspirerad jag blir. Hittade boken på bibban så nu skall här testas! Tack Johanna!

      Radera
    2. Tack för boktipset! Den boken måste jag försöka låna från bibban!

      Radera
  13. Hej. Jag är i samma skede gällande tvåltillverkning, läser och funderar.. tre sidor, alla tre på finska:
    http://saippuakuplia.tripod.com/index.htm
    http://www.saippua.net/linkit.html
    http://karppausjaperhe.blogspot.fi/search/label/saippua

    En bok som jag redan flera gånger haft lånat är Handgjord tvål, Tatyana Hill. Där finns absolut recept som jag också kommer pröva på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag känner att denna vecka skall bli tvålvecka!

      Radera
  14. Jag håller också på med att försöka byta ut kemikalier mot miljö- och kroppsvänliga alternativ. Jag är inne på slutrakan av min sista shampoflaska, sedan skall jag äntligen få börja använda min Flow-shampobit. Jag har hört lite tudelade saker om hur bra de fungerar, men kul att höra att ni verkar ha bra erfarenhet av detta. Dessa finns att köpa på Ekosoppi i Vasa, men också via ekolo.fi via nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofia för länken. Den kände jag inte till från tidigare. Verkar hur bra som helst!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.