söndag 10 februari 2013

Bland blommor och bin

Denna helg är vi på biodlarkonferens i Skövde. Jag är på jobb och Jenk är med som sällskap. Han är en liten biprodukt till mig kanske man skulle kunna säga. Prissättning och försäljning står på agendan. Alltså det är vad jag skall prata om.

Honung är ju en väldigt intressant produkt, eftersom den kan lyftas fram på många olika sätt. Att skapa värde i en burk honung är enligt mig rätt så lätt. Honungsmarknaden är heller inte så värst kreativ och det finns utrymme för mycket nytänkande. Det är vad som gör honungsproduktionen så intressant för mig. Jenk går mest och drömmer om automatiska honungsitappare och elektriska avtäckare. Så vi kompletterar varandra rätt väl även där.

Biodlare är rätt så mysiga typer. Inga kostymer där inte. Nej, det är helt okej att komma till middagen i flanellskjorta eller noppig Helly Hansen. Och samtalsämnet är redan förutbestämt. Biodling i alla dess former. Vid varje bord surrar det friskt (ha ha). Och en biodlare delar friskt med sig av sin kunskap. Kanske det beror på att efterfrågan på honung är stor och att biodlare inte känner konkurrensen av varandra lika starkt som inom många andra branscher.

Samtidigt är det ju skönt att få en helg på tu man hand. Hotellrummet kanske inte inbjuder till en så värst romantisk stämning. I morse stod två städerskor inne på vår toalett och reparerade vår dusch med silvertejp. Men hettar det till under sådana premisser ja då är det nog kärlek.

2 kommentarer:

  1. har ägnat några lediga kvällar åt att läsa er blog och njutit. Tack för att ni delar med er av er själva! Jag och min familj tar så sakteliga små steg för att bli mer självförsörjande. Jag har tänkt skaffa kaniner i flera år för köttets, men jag törs knappt nämna det för någon. Det känns bra att läsa om fler som tänker på liknande sätt. Nu måste jag läsa boken också!!

    Sofia Pekkari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofia för att du läser! Roligt att du hittade hit
      : ). Ja visst är det konstigt med kaniner ... att man skäms för att man gör något som sist och slutligen är mera vettigt än det vad många andra gör. Vår dotter är livrädd för att någon skall få veta vad vi gör. Därför bloggar jag, ha ha

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.