torsdag 18 april 2013

Vårens första kycklingar

Man blir glad ända in i själen när man plötsligt hör pip, pip, pip och ser hur små huvuden sticker ut under hönan, som så tappert ruvat på sina ägg i 21 dagar. Med hönor vet man ganska exakt när kycklingarna skall komma om ruvningen lyckas, men ändå går man där i flera dagars tid, flera gånger per dag och lyssnar efter pip.

Vår höna "Spöket" har ruvat på åtta stycken ägg och resultatet blev sex fjäderbollar. Nu är det bara att hoppas att alla klarar sig och det inte visar sig att de alla är tuppar.

Av fjolårets kycklingar (bara fyra stycken) visade sig nämligen tre stycken vara tuppar. Efteråt fick jag höra att fjolåret hade varit ett riktigt tuppår och att det vissa år är sådana år att det föds ovanligt mycket tuppar. Så i år får vi i jämlikhetens namn hoppas på mera hönor.

När man har få hönor är det stor skillnad när kycklingarna kommer. Eftersom vi i vinter endast har haft åtta hönor och en tupp i vårt hönshus är sex stycken kycklingar procentuellt en ganska märkbar ökning : ) Visst har vi ibland talat om att investera i en äggkläckningsmaskin, men nog är det även här bäst att låta naturen ha sin gilla gång. Att som äggkläckningsmaskin köpa en ruvningsvillig höna istället. För klart att det för de små liven är roligare att ha en mamma att ty sig till än att yra omkring på egen hand.

9 kommentarer:

  1. Oj va den är söt!
    Hur fort känner man igen om det är en tupp eller höna?

    Jag som avskyr hönor (isynnerhet deras lukt) har börjar märka att jag tittar mej omkring där ute och funderara var ett litet hönshus skulle passa in och så diskuterade jag med katten här en kväll och frågade hans åsikt om saken. Han slickade sej om munnen och var genast med på noterna.
    Det gjorde ju inte saken bättre att jag lyckats fjärrlåna din bok och märker att jag läste flera gånger vissa detaljer som innehöll ordet "höna".
    Håller jag nu på att insjukna i "vill ha hönor"-sjukan? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just att könsbestämma djur är vi väldigt dåliga på (kanske därför vi har så många kaniner, ha ha). Ett vant öga kanske ser det snabbt, men för oss brukar det nog ta några månader innan vi är helt säker. Nästan ända tills tupparna börjar gala : )

      Våra höns är nog det sista jag skulle sluta med på vår gård. Eftersom de är frigående så sprider de en sådan hemtrevnad till vår gård. De ger liv och rörelse. Lukten är ju en annan sak, men där kan man helt själv bestämma hur mycket det skall lukta, d.v.s. hur ivrig man är att städa ur. Jag rekommenderar definitivt höns : )

      Radera
    2. Svärmor hade i tiderna kennel, kanin- och hönsfarm och då lärde jag mej könsbestämma kaninerna. Men av nån orsak lärde jag mej aldrig göra det med hönor. Vet att det har nåt att göra med kammen, om den är jämn eller ojämn??? Men på vilket vis, minns jag inte.
      Skall försöka behärska mej, men risken finns att katten får sin vilja igenom och vi plötsligt får några hönor :)

      Radera
  2. Grattis till tillökningen!
    Jag hoppas verkligen att det är ett "Hönår" i år, fick bara tuppar förra året och nu har jag sex stycken dunbollar och jag hoppas att det är flest hönor....
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Fick lära mej av en HÖNSGUBBE att dom ägg som är spetsiga är TUPPAR o dom trubbiga är HÖNOR,verkar stämma då det verkar bli fler hönor på trubbiga ägg när ja prövat detta.MEN det ska väl ändå vara 50/50 tror ja.....
    VÄLDIGT TREVLIG BLOGG!
    MVH MAGNUS PÅ OLSABACKEN.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja alla dessa råd. Jag har hört precis tvärtom. Att de spetsiga äggen ger hönor. I och för sig har jag petat in dem under hönorna så kanske det är därför vi har mycket tuppar : )

      Radera
  4. Ja kommer från SMÅLAND kanske ja ska tala om,så det kanske är tvärt om där ni bor?50-50 är nog bästa rådet ändå.Men pröva dom trubbiga nästa gång får du/vi se hur det blir....
    Mvh Olsabacken

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.