söndag 19 maj 2013

Hönsfritt i trädgården

Sakta men säkert börjar mina frön och sättlökar hitta ner i jorden. Farorna med sådden är många och en fara av den kacklande sorten är hönorna. De älskar mina land och hjälper gärna till att kratta. Det första året stängde vi in dem i en rastgård under maj och juni, men de av er som har höns vet att en rastgård som första året är grön och lummig följande år lätt förvandlas till en fängelsegård med hård och grå jord. Inget annat än nässlor växer i alla fall i vår. Därför har jag inte hjärta att stänga in de små liven.

Då är det andra knep som gäller. Väv funkar bra. Inget kul tycker hönorna. Ett annat tips är att lägga ut pinnar och käppar i ditt land. På bilden ser du mitt vackra lökland. För att en höna skall tycka om att gräva i jorden vill hon ha ordentligt med "sprättutrymme" för benen. Och ett land fullt med käppar är helt enkelt inte vad hon föredrar. Hoppas jag i alla fall.

4 kommentarer:

  1. Här har vi fixat ett staket runt odlingarna, om det är hönssäkert återstår att se!

    SvaraRadera
  2. Gubben ser på ishockey, jag frågar "När skall vi skaffa höns?" Svar: "Inte åtminstone nu när jag ser på ishockey" :D
    Månne han lyssnade på vad jag frågade?????

    SvaraRadera
  3. Bra tips! Jag har samma problem med mina höns (ett ganska trevligt problem i och för sig). Tack för trevlig läsning - jag gillar verkligen er blogg!

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa om era förehavander Maria,har även läst boken,Här borta på österlen har vi 2 inhägnade fruktträdgårdar om ca 400kvm var.I april flyttar hönsen i sin vagn in i första hägnet,den första veckan är det hönsvakt som gäller o den som flyr blir vingklippt,efter ca 10 dagar är de kuvade (till 75%).När vinbären börjar mogna i juli flyttar hela gänget upp till nästa hägn med bara fruktträd,där får de gå till oktober när det mesta på friland är skördat o vinterkålarna instängslade istället.kika in på bloggen så ser ni mer

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.