måndag 1 juli 2013

Dagens lycka

Något jag är rätt så dålig på är 'mindfullness'. Ni vet det där med 'att leva i stunden'. Ibland brukar jag läsa artiklar om hur man skall ta en tugga av sitt bröd, tugga långsamt, känna efter vilka alla smaker brödet utsöndrar, hur det känns när brödkråset smeker gommen, vilka ljud som hörs inne i huvudet när tuggmusklerna sätter igång. Och jag blir bara matt ... Inte över min döda kropp att jag börjar med sånt tjafs.

Men med det menar jag inte att jag inte borde bli bättre på att leva i nuet. Att känna vardagslycka. Ibland händer det ju. Som i förrgår när jag gick med dottern längs en grusväg och såg hur vägkanterna fylldes av massor med sommarblommor. När jag såg hur dottern helt i sin egen lilla värld gick och strök en "målarborste" över handryggen.

Precis då kände jag mig väldigt tacksam över att få vara precis här på den här lilla plätten av jorden.

3 kommentarer:

  1. Känner igen mig. Livet rullar på, saker ska göras, fixar hit och dit men så plötsligt händer något som gör att man stannar upp och SER. Härligt, underbart och stort i det lilla.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Jeg kjenner meg også igjen - jeg prøver å huske på å leve i nuet, men det er så lett å falle tilbake i gamle vaner!
    I dag gikk vi en kjempekoselig (mysig) tur i skogen og der er det lett å leve i nuet. Merkelig det der...
    Kanskje derfor jeg trives så godt i skogen :)
    Jeg leser din blogg og setter stooooor pris på den, men kan jo bli flinkere å legge igjen en kommentar!
    kram fra Norge og Berit :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.