torsdag 25 juli 2013

Nä, nu blommar löken

Ja, en del av löken blommar hos oss och jag kan inte förstå varför. Ifjol hände det också, men då fick jag det förklarat med att det kan bero på att det blivit kallt väder efter att den har kommit igång med att växa eller att det kan bli så om man har på väv och sedan plötsligt tar bort den (vilket då förstås gör att det blir kallt), men den förklaringen köper jag inte i år. Det har ju varit varmt hela tiden.

När löken blommar blir själva löken väldigt konstig. Den växer sig aldrig stor och blir ihålig eller hård i mitten. Det vi gör är att vi använder av den löken i matlagningen under sommaren, för den håller sig sällan för förvaring.

Någon som vet vad det kan bero på?

9 kommentarer:

  1. Nej men vår lök beter sig konstigt och delar sig i klyftor och stjälken är jättekort!? Jaja, god är den ändå. Gul lök pratar jag alltså om nu. Hej föresten, följer din blogg. Den är mysig:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad händer om du knipsar av blomknoppen? Kryddor, rabarber mm gör man ju så för att kunna fortsätta att skörda.. Jag har ingen aning om hur det fungerar med löken. Men man kan ju testa! Hälsn Anna F

    SvaraRadera
  3. Ja, du ska knipsa blomknoppen, annars blir löken hård och träig!
    H. Catta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så långt har jag förstått. Men stammen som knoppen sitter på är ändå så stor och hård så löken är jätteliten. Jag tror nog inte den växer så mycket till.

      Radera
  4. Svärfar säger att det är "manliga" lökar som blommar. Hos oss knipsar han av alla knoppar, så att de inte hinner slå ut i blom för att löken skall dra näring till själva löken och inte blomman. Vet inte om detta med "manlig" lök är sant.

    SvaraRadera
  5. Svärfar säger att det är "manliga" lökar som blommar. Hos oss knipsar han av alla knoppar, så att de inte hinner slå ut i blom för att löken skall dra näring till själva löken och inte blomman. Vet inte om detta med "manlig" lök är sant.

    SvaraRadera
  6. Trevlig blogg!

    Kom att tänka på en psykologilektion för nästan 50 år sedan. Då ville lärarinnan, som var riktigt snygg förresten, att vi elever skulle skriva dikt. Av någon anledning kommer jag ännu ihåg vad jag skrev:

    Nej nu blommar löken!
    Blommar den?
    Ja, också i drivhus på vintern!

    Inte mycket till dikt förstås och jag fick ingen kommentar av snyggingen. Nu råkade jag kolla uttrycket om blommande lök, för jag har faktiskt undrat vad jag svamlade om. Vet inte mycket om varken lök eller växthusodling...

    Lektionen var i Borgå förresten, Finland.

    SvaraRadera
  7. Ja många sätt kan kärlek uttryckas på : ) Tack för att du delade med dig av den roliga historien.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.