lördag 31 augusti 2013

Trädgårdsrunda i skördetid


Vilken sensationell rubrik, va? Undrar om någon överhuvudtaget klickar in sig på detta inlägg ...

Många bloggar har under sommaren haft uppdaterande bilder över hur och vad det växer i deras trädgårdsland. Inte jag. Kanske har jag inte förmått mig att visa upp mitt ogräs, eller så känner jag att mina bönor knappast får så många att brista ut i extas (som många andra av mina inlägg får). Jag skrev ju även om trädgården en hel del ifjol och det har liksom inte förändrats så mycket sedan dess. En del växer bra (löken & morötterna!) medan annat helt har gått åt pipsvängen (ärterna -jo det går att misslyckas med dem -, palsternackorna, melonerna ...)

Men så gick jag ju omkring bland mitt ogräs, solen lyste förvånansvärt mild för att vara i slutet av augusti och jag tänkte att jag gör ett försök. Här skall trädgårdsbloggas! Varsågod! Eller ursäkta! Vilket som.

Oj, oj, oj! I år tänkte jag inte hinna med att skörda broccolin innan den hann gå i blom. Knepig rackare det där! Broccolin är en av de mest hälsosamma grönsakerna du kan odla i ditt land, men för att kunna ta tillvara allt det nyttiga borde du äta den rå. Släng med några buketter när du gör din smoothie. Funkar! Inte ens barnen märker ...

Kålrabbi odlar jag även i år (både röd och vit) och de har växt bra. Smaken är mild och gillas av alla i familjen. 

Och vår flexibla nybyggnad blev ett löktorkningshus. Vackert så själen gråter! Även där tänkte jag inte hinna med. När jag besökte grannfrun för några veckor sedan såg jag att hennes lök hängde på tork. -Aha, har du tagit upp löken? -Ja, jag brukar göra det när gamla tanten ute vid vägen gör det. Tala om kollektiv norm. Jag har odlat både röd och gul lök och den är jättestor. I år kastade jag ut ringblomsfrön över löklandet och det har funkat jättebra. Fast lite svårt var det att hitta löken sen ...

Jag hade även köpt schalottenlök. De skulle planteras två och två tillsammans. Det visste inte Jenk. Så vi har även anonym schalottenlök. Purjolöken är lite skrattretande, men den står ännu i landet och växer till sig intalar jag mig. 

Gurkor och tomater skördar vi varje dag. En tomatsort som jag verkligen vill rekommendera är sorten 'Sweet 100'. Massor med små coctailtomater, med betoning på massor. Söta och goda. Slår nästan choklad!

Bredvid ser ni en skymt av andra plockningen av ringblommor. Den torkas lätt i ett par dagar innan den läggs i ekologisk kallpressad rypsolja för att sedan bli ingrediens i ringblomssalva.

Men så kommer då svärfar med sina tomater och mitt tomatsjälvförtroende sjunker rejält. Vad kan inte några korn bigödning göra? Varför håller jag på med min lilla hönsskit? Så här är det år efter år. Påse efter påse kommer han hit med sina tomater. Eftersom han har så mycket. Just så, strö salt i såren du bara svärfar. -Dina tomater är mycket godare mamma! försöker barnen släta över. -Om du en gång till säger att 'så här skall tomater se ut', blir det skilsmässa hörde jag mig en kväll säga till Jenk. Jäkla tomater!

I år har jag även odlat Kamomill. Den torkar nu för att sedan användas i te. Här skall minsann sovas! Jag funderar även på att göra en kamomillsalva på samma vis som ringsblomssalvan. I våras satte jag även med kamomill i en del av mina tvålar. Kamomill har en positiv inverkan på hudutslag och irriterad hud.

En stor del av kamomillen får lämna kvar i landet, fröa av sig och göra odlingen större till nästa år. 

Jag hann börja misströsta med frilandsgurkorna, men nu dyker de upp nästan som svampar. Här skall göras både saltgurka och gurksallad. 

Vintersquashen växer till sig. Jippii! utbrister barnen. Squash året om. 

Tittut! En 'vad var det de hette nu igen?'. Kommer faktiskt inte på det för tillfället. 'Taggkål' föreslår yngsta dottern. Vi kör på det. Det är först nu de två senaste veckorna som larver har börjat äta på bladen. Det gör väl inget? tänker jag och ser mellan fingrarna. Det är ju snart vinter. 

Tack vare grannens barmhärtighet har vi även nakenfröpumpor i vårt land. Mina plantor var ... ha, ha, ha
Grannens plantor var ... wow! Jag fick en av henne. Stora fina pumpor. Måste läsa in mig på vad jag sist och slutligen skall göra med härligheten. 

Pöönor! Vad mer behövs sägas?

Minns ni tomattjyvarna jag satte på friland? Jag har inte gjort något mer än vattnat ibland. Sällan med andra ord. Jag har inte tjyvat dem och de ser ut som buskar, men tomater kommer det. Knappast hinner de mogna, men det gör inget. Då plockar jag in dem och så får de mogna inomhus. Så har vi  egna tomater länge in på senhösten. 

Minns ni paprikafröna jag pillade ur affärens ekologiska spetspaprika? Så här blev de. 

Och till sist några plommon. Inget mer att orda om än så. Knappast en kompott. Men gott. 

12 kommentarer:

  1. Fantastisk skörd. Själv så har jag gett upp grönsaksodlandet. Mina fingrar lämpar sig mer till annat ;). Jag tror det är Romanesco du har i landet (den gröna blomkålen).

    Ni ser ut att få mycket gott på matbordet framöver.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vi gissade på Romanesco, men jag har precis för mig att jag har en sallad som heter det så jag blev lite osäker ...

      Radera
  2. Det är alltid roligt att se vad någon annan odlar och lyckats med. Här i sydvästra skärgården har vi haft så torrt att skörde blev något helt annat än planerat. Jag har förstått att ni i österbotten fått rikligt med regn under sommaren. Vi har skördat gurkor, bönor och squash. Rotfrukterna är det däremot dåligt med i år. Tomater har vi skördat och speciellt små körskbärstomater, vi kan nästan ha tomatkrig så mycket är det av dem. Lycka till med odlingen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, mängden regn har varit jättebra här hos oss. Inte för mycket och inte för lite : )

      Radera
  3. Det är alltid roligt att se vad någon annan odlar och lyckats med. Här i sydvästra skärgården har vi haft så torrt att skörde blev något helt annat än planerat. Jag har förstått att ni i österbotten fått rikligt med regn under sommaren. Vi har skördat gurkor, bönor och squash. Rotfrukterna är det däremot dåligt med i år. Tomater har vi skördat och speciellt små körskbärstomater, vi kan nästan ha tomatkrig så mycket är det av dem. Lycka till med odlingen!

    SvaraRadera
  4. Vad anväder du kålrabbin till? Jag ser dem ibland, men har inte köpt och provat. Har inte heller kommit ihåg att undersöka vad den ska användas till... Trevlig helg! /Anna F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi äter den som råkost. Alltså skivar upp den och äter den som tilltugg till maten. Som kål ungefär. Jättegod och mild!

      Radera
  5. Vad roligt att du kommit igång med kamomillen! Bladlössen var speciellt förtjust i mina i år...Vad är det för sorts vintersquash du har på G?
    /Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, typ ... vintersquash. Kommer inte ihåg namnet. Orkar inte gräva fram påsen.

      Radera
  6. Hej du mitt i skördens vånda och glädje! Nu när du har hällt ur dig en del av besvikelserna över sånt som inte blev som väntat eller planerat, så kan du väl ta och glädja dig extra mycket åt allt som blev, även om det inte var planerat! :)! Visst, när man planerar och pratar/skriver om det, vill man ju det ska lyckas också, men livet är ju inte så enkelt alltid... Och njut du fem gånger mer av dina små tomater och låt andra visa upp sina stora fina! Fortsätt med barnslig förtjusning och ungdomlig iver och sammanfatta det förnuftiga sen när det finns tid till det! Ha det riktigt gott bland tjyvtomater och annat "ogräs". Njut!! h. idègumman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är jag glad. Kanske jag bara har en pessimistisk litterär ådra som rinner genom mig vissa dagar. Och det är väl lite så på bloggen att man gärna visar upp allt tjusigt. Försöker att inte falla i den fällan, men ibland hittar jag mig där på botten.

      Radera
    2. Jo, det är nog klart godkänt med lite gnäll också :) bara du inte glömmer var stegen finns så... att ta sig upp igen, menar jag :). Skön Höst!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.