torsdag 26 september 2013

En kvinna för sin råtta


En morgon när vi öppnade dörren till glasverandan låg det en död, fet råtta på golvet. Det började med att äldsta dottern åkte iväg till skolan. -Ååååh, vad äckligt! utbrast hon och sprang iväg.

Efter en stund åkte Jenk till jobbet och de yngsta barnen pallrade sig iväg till skolan även de. -Sidu, vad bussig råtta! hörde jag innan de stängde dörren.

Efter en stund gick jag ut för att mata djuren och ligger inte råttkraken ännu kvar. Nu finns det två sätt att tolka situationen; a) Jenk tycker att även jag bör få se denna vackra syn och riktigt gotta mig över hur duktig mördarfrass vi har eller b) Jenk tycker att jag borde vara kvinna för min råtta och klara av att resolut lyfta ut den i svansen och slänga den i buskarna.

Så vad gör denna kvinna av rang? Jo, som hon vanligtvis gör. Tänker att -Nej, jag har ingen råtta i verandan. Har jag? Nej, det tror jag inte. 

Och tänk efter en stund så hade jag inte det. Funkar nästan varje gång.

5 kommentarer:

  1. Haha! Faktiskt vilken lång svans råttor har. Kanske ni också kunde äta råttorna som katten släpar hem. Förstås har man en känsla av att råttor bär på mycket bakterier men de borde väl dö om man kokar råttan tillräckligt. Fast antagligen är väl inte köttmängden och smaken mödan värt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Aja! Usch! Ter vi oss så groteska och hungriga : )

      Och om du tittar riktigt noga är det ett skosnöre som är uppe till vänster i bilden ... ifall du nu trodde att svansen var typ 40 cm lång ...

      Radera
    2. Haha, nä ni är inte alls groteska :-) men det är alltid kul att tänka ett steg vidare och spetsa till saker och ting. :-) Haha, igen, skosnöret ja, det såg jag som svans!

      Radera
  2. Tur med denna råtta är det att den är "hel", jag har alltför många ggr hittat halva råttor och möss....och det gillar jag inte riktigt. Men har faktist på terassen en liten sandlåds-spade som bara används till att putsa bort dessa lik med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha hade du för tjugo år sedan kunnat tänka dig att du skulle äga en dylik spade för dylika ändamål. Inte jag i alla fall.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.