fredag 7 februari 2014

Boktipset: Den franska bagaren

Jag blev så glad när jag fick syn på boken Den franska bagaren av Sébastien Boudet på bibban. Den här boken läste jag om i en tidning för rätt så länge sedan och tänkte att det där säkert är en bok att tycka om.

För det första är det en väldigt vacker bok. Vackra bilder och illustrationer. Tjock härlig pärm. Matt papper ... allt vad jag brukar begära av en bok utseendemässigt. Texten är även väldigt bra skriven och personligt hållen. Fint.

Boken börjar med att beskriva surdeg, surdegsbak och allmän bakkonst. Jag lär mig massor. Boken beskriver på ett lättfattligt sätt saker som många andra bakböcker glömmer bort eller hastar över på några få rader. Ett klart plus här alltså! Jag förundras över att han skriver att en surdeg kan innehålla många olika mjöl. Det har jag aldrig läst tidigare. Jag förstår plötsligt vad autolys egentligen är. Och jag lär mig att jag genom att mjöla degen ovanpå kan få brödet att behålla mera vatten och således bli mera saftigt.

Men sedan när jag kommer över till receptdelen av boken (och det är inte bara brödrecept som behandlas utan även söta bakverk och franska maträtter) så tappar jag snabbt mitt intresse. För enligt mig är recepten rätt krångliga. Grejen är väl den att vi både när vi bakar och lagar mat skall ha en uppsjö av tålamod, men jag orkar inte baka ett bröd som tar flera dagar. Eller förbereda en maträtt flera dagar efter varandra. Må vara att det sedan smakar godare när man väntat och längtat.

Så boken är vacker och textdelen väl läsvärd, men recepten funkar inte för mig. Därför tänker jag inte köpa boken. Jag har tillräckligt med kokböcker som jag aldrig använder.

Sébastien har för övrigt en blogg som jag inte har läst, men som kanske någon av er är intresserade av.

4 kommentarer:

  1. Kristina i Varberg9 februari 2014 kl. 06:53

    Sprang själv så fort jag kunde o köpte boken när den precis kommit ut.......
    Underbara recept och Inspiration fås i massor!!! LÄS OCH NJUT!!!

    SvaraRadera
  2. Skulle gärna lära mig mer om surdegens egenskaper, har förstått att en tillräckligt välgjord surdeg neutraliserar glutenets negativa effekter så att även de som är glutenkänsliga kan äta det utan problem. Men det kräver då kanske som du säger, att man ger det den tid det kräver... Slow Food på riktigt! Såg förresten just klippet till kvällens Närbild, blir alltid lika fascinerad av dina tankar, men lever fortfarande kvar med fokus på det akademiska. Tycker det bästa med ditt sätt att framställa er alternativa livstil att jag aldrig hört dig säga ett enda fördömande ord om de som väljer annorlunda! Så fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia! Och det finns ju relativt enkla sätt att baka surdegsbröd på för oss otåliga själar. Sedan kanske det enligt de frälsta inte är "på riktigt", men det tycker nog jag : )

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.