söndag 16 mars 2014

Kollaps -del ett

Våra äldsta barn tycker för det mesta att det är väldigt pinsamt att vi håller på med självhushållning. OMG inget SWAG överhuvudtaget! Ibland tycker de väldigt synd om sig själva, eftersom vi inte är normala ...

En dag hade dock vår dagstidning en artikel om hur beroende vi är av el och andra basfunktioner i samhället. I artikeln hade de intervjuat mannen och kvinnan på gatan om hur länge de skulle klara sig utan el. De flesta låg där runt några dagar. När vår son läste artikeln utbrast han -Vi skulle ju klara oss säkert ett helt år! För vi har ju egen ved, vi har fullt med egen mat och vi har en vedspis som vi kan koka mat på! Glad inombords tänkte jag att han hade hittat sitt sätt att se fördelarna med självhushållning.

Plötsligt började jag tänka på en annan grej som hände mig för några år sedan. Jag höll en föreläsning kring självhushållning och frågade mina deltagare varför de var intresserade av självhushållning. En av deltagarna svarade att han, trots att han inte direkt gick och väntade på att samhället skulle kollapsa, ville kunna känna sig bättre förberedd om samhällets strukturer brakade ihop. Kanske han var en survivalist? Jag hade inte tänkt på vårt sätt att leva ur det synsättet tidigare och gör det väldigt sällan. Samtidigt finner jag det oerhört intressant. Jag tror nog inte vi kan stoppa den negativa utvecklingen som sker i samhället och med vår miljö. Tyvärr. Det bästa vi kan göra är att sluta tro att allt löser sig. För det gör det inte. Ur det här perspektivet tror jag inte att vi kan tänka på att självhushållning är ett sätt att undvika kollapsen utan snarare ett sätt att gå vidare när vi står där mitt i kaoset.

Men ändå ... vi lever på. Som vanligt. Som alla andra. Och det är därför jag tror att samhället kraschar. Och det är därför jag börjat tänka att i så fall vill jag vara beredd. På något sätt. Och det känns så dumt att skriva det här för det känns nästan som nästa steg är att beställa hem en gasmask på posten, bygga om vår jordkällare till ett bombskydd eller ladda upp bilder på hur vår källare innehåller 1278 konserver. Det gör den alltså inte ...

4 kommentarer:

  1. Ja, kan finnas många fördelar med självhushållning som inte bara påverkar livet just nu ;)

    SvaraRadera
  2. Det var en intressant tanke! Kanske inget jag skulle framhålla som främsta syftet till självhushållning, som också du menar, men helt klart tänkvärt!
    /Annie
    www.anniesenkla.se

    SvaraRadera
  3. Vi litar helt klart alldeles för mycket på att någon annan (samhället?) skall klara av saker åt oss! Har tappat så mycket av kunskapen som fanns naturligt hos människor bara några generationer bakåt i tiden. Det som oroar mig mest är att reflektionen saknas. Det är som att alla tar för givet att vi alltid kommer att ha det lika bra, att vi inte kan hamna som tiggare på gatan i något annat land själva....
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra skrivet. Håller fullständigt med!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.