måndag 19 maj 2014

Rapport från restaurangdagen

I lördags var det då dags för Elsa och mig att har vårt livs första pop-up restaurang. Vilken upplevelse! Oj, vad vi kockade. Och vad vi sprang. Och vad vi stressade. Och vad det var skönt när det var över. Ändå var det en väldigt rolig erfarenhet, som jag bra kan tänka mig att göra om någon gång.

Vi förberedde väldigt mycket kvällen innan och tyckte att vi hade läget under kontroll. Hela förmiddagen gick enligt planerna. Jag hann till och med snofsa till mig innan gästerna skulle anlända. I något skede hann jag till och med fotografera vår restaurang.

Glasverandan. Katt ingår i möblemanget. Vädret var verkligen på vår sida.

Lilla uthusvinden, med alldeles egen liten tittglugg

Stora uthusvinden. 

Cafét. För det lilla sällskapet. 

Orangeriet. 

Planerna gick som smort ända till kl. 11.40 (första dukningen började kl 12) när jag skulle börja med såsen. Då gick strömmen. Alltså vi blev utan el i hela huset! För det var inte bara strålande sol den dagen, det var också väldigt hård blåst.

Nu fick vi ta till plan B och starta upp vedspisen. Men den skulle askas och det tog förstås en stund innan den var varm. Så tidsschemat blev liksom lite omkullkastat ... -Såsen kunde du ju ha gjort dagen innan, sade min mamma när jag senare berättade om vårt dag.  Ja, tänk att jag inte hade tänkt på det. För det hade faktiskt aldrig slagit mig att jag kunde ha gjort så.

Och visst hade jag tänkte fotografera även maten och lite gäster, men här tog liksom tiden slut.

Från klockan 12-16 var det full fräs. Vi serverade 37 matportioner och nästan lika många efterrätter. Vi mötte många glada människor och de flesta var inte det minsta stressade, vilket gjorde att det kändes bra fast tidsschemat inte alltid höll. Men det är väl sådant man får räkna med när glada amatörer gör sin restaurangdebut.

Tack alla ni som kom! Hoppas att det smakade.



9 kommentarer:

  1. Det ser ut som en restaurang jag helt klart skulle kunna tänka mig att besöka. Man kanske får börja planera in en semester i Finland nästa år någon gång i Maj!

    SvaraRadera
  2. Tusen tack till er. Det smakade otroligt gott. Jag ska försöka göra bovetesalladen som jag åt - den var galet god. Resten av familjen säger detsamma. Eftersom min glassrepertoar består av bananglass i några enstaka varianter var flickornas efterrätt mycket uppskattad också - "mamma varför kan inte du göra sån glass istället för att alltid göra den med banaaaaner..."

    SvaraRadera
  3. Vilken superprestation! Vedspis är bra att ha men det blir varmt också. Roligt att dagen lyckades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen varmt ute, varmt inne, varmt i hjärtat och varmt i sinne

      Radera
  4. Det var trevligt att få komma till er och maten var supergod :)
    Klart att man inte kan vara stressad när man får vistas i en sån hemtrevlig miljö...
    Ha en bra sommar och så kanske vi ses en annan gång:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en ära att ha dig här Elle! En skön sommar även till dig och de dina.

      Radera
  5. Så härligt. Jag känner hur en våg av inspiration kittlar i magen och fortplantar sig i hela kroppen. Jag förstår att paniken kom farandes då strömmen gick. Men jag tror det gjorde det hela mer unikt för gästerna. För i ärlighetens namn. Hur många gånger får man egentligen mat lagad på vedspis då man går på restaurang? :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.