måndag 5 maj 2014

River och flyttar ett uthus

Förra helgen såg vår bastu ut så här. När vi flyttade till gården för femton år sedan fanns det på tomten en ny stockbastu. Den här har vi aldrig riktigt tyckt om. Det har varit något med proportionerna som stört oss, men vi har inte kunnat sätta fingret på vad. Men eftersom varje finländsk familj behöver ha tillgång till minst en bastu har den stått kvar.

Tills vi plötsligt en dag fick för oss att vi skulle riva den och flytta den tio meter högre upp på tomten. Vi hade nämligen en plan ...

But first, let me take a selfie

Vi fick plötsligt för oss att vi skulle flytta dit ett gammalt uthus av stock.

En kväll (några timmar innan vi skulle iväg på en resa) ringde min lillebror. Han hade på nätet sett en annons om ett stockuthus som skänktes bort bara man rev ner det själv. Kanske vi var intresserade?

Det visade sig att uthuset stod på min svägerskas föräldrars tomt, vilket gjorde att Jenk hade en svag bild av hur det såg ut. Är man intresserad av gamla hus så ser man dem överallt ...

Vi försökte ringa på annonsen. Inget svar. Så vi sände helt resolut ett sms där vi skrev att vi ville ha det. Så nu håller vi på och flyttar huset till bastuns gamla plats.

Grejen är nämligen att bastun var för låg. Vi tror det kommer att ta sig mycket bättre med ett högre hus på samma plats. 

Jag fick den ärevördiga uppgiften att märka stockar. Efter att ha flyttat x antal uthus vet vi att märkningen är a och o. Därför tokgarderar vi oss alltid med märkning på tre ställen. 

Uthuset är rätt vindpinat och vi hamnar tyvärr att brädbeslå uthuset. Skall ta oss en sista funderare på saken. Det finns nämligen inget vackrare än gamla stockar. Här ser ni dock att den tätats både här och där med stenar och gamla träbitar. 

Uthuset innehöll en hel del gamla fönster. Dem ville vi ju förstås också ha. Vad månne vi skall fixa av dem? Alltid bra att ha ett lager när andan faller på.

Och på tal om bastu ....

En gång när jag och min vän Tua var i Hong Kong hade vi en liten försynt kines som visade oss runt i staden. Vi såg skyltar med ordet Sauna både här och där. Min vän insåg nog inte att det var skillnad på deras Sauna och vår Sauna (bastu på finska). Hon frågade därför den lilla kvinnan om hon någon gång varit i en Sauna. Smått chockad svarade hon -No.

Då lät min vän Tua det berättas för den lilla kvinnan att -In Finland we use to go the whole family together.  Sometimes we hit each other with small trees.

Jag undrar om kinesens bild av oss för alltid förändrades efter de orden : )

13 kommentarer:

  1. Men hallå! Nu blev jag ju JÄTTEnyfiken! Vad betyder sauna i Hongkong då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha någon typ av "massageinrättning" (hm...) skulle jag kunna tro.

      Radera
  2. O vad jag blir imponerad av er driftighet! Så många spännande projekt ni tar er an. Det är härligt att läsa och följa vad ni hittar på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att höra att någon tycker vi är driftiga. Själv blir man ju lätt lite hemmablind.

      Radera
  3. Johanna i Pargas6 maj 2014 kl. 14:00

    Jag vill också ha ett gammalt uthus av stock (ja, vi har ju redan ett, men jag behöver alldeles absolut ett till)!
    Och ja, vad säjer man :D är det inte skönt att det bara dröjer några veckor så kan vi slå varann i bastun med små trän igen ;D fullkomligt underbart.
    Och ännu: så ledsamt med räven som kom och tog fegistuppens lilla flock :( hos oss var det duvhöken som en februariförmiddag tog en av hönorna mitt på gården. de tycks ha varit hungriga denna vårvinter, rovdjuren! För jag kan inte tro att det är helt typiskt att de gör så, mitt på blanka dan.
    Trevlig fortsatt vår till er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gamla fina uthus kan man aldrig få för många av. Detta trots att jag har gett Jenk byggförbud på tomten många gånger : )

      Trevlig vår även till Pargas!

      Radera
  4. Har förstått på mina finska vänner att gården ofullständig utan bastu, så förhoppningsvis kommer jag att ta itu med det projektet i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är vi kanske inte riktigt normala då för vi går rätt sällan i bastun, men det kanske beror på att vår bastu lider av garagesyndromet, d.v.s. där är för mycket saker för att det skall kunna användas till rätt ändamål.

      Radera
  5. Hejsan!
    Här kommer ett TIPs till era höns,ja ska göra en till mina.

    http://www.youtube.com/watch?v=Wsuu33rsymk

    Mvh Magnus på Olsabacken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där såg ju jättekul ut! Hör av dig när du provat så skall vi testa om även finska hönor gillar det. Och förlåt om jag kallade dig Anders i ett av mina inlägg. Måste komma ihåg att Anders har vinrankor, Magnus har höns : )

      Radera
  6. Ni kunde fråga er fram om det skulle gå att sodablästra (inte sandblästra) stockarna från utsidan. Då kanske de skulle kunna användas utan att måsta bli fodrade.

    Lånar en svensk link: http://www.ctsb.se/sodablastring/blastring-byggnads-husfasader/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja ... det förbättrar ju inte det faktum att stocken är mjuk pga att den är rutten. + att då försvinner ju den gråa nötta "patinan" och stocken börjar se rätt ny ut och vi tycker ju inte om nytt : )

      Radera
  7. hahahaha fnissar gott åt storyn om saunas i Kina... :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.