måndag 23 juni 2014

Stora brännässledagen

Idag har jag plockat nässlor, vilket verkligen går både fort och enkelt hos oss. Efter att fåren för två somrar sedan betade upp vår hage växer det mest ... nässlor. De här nässlorna har jag inte plockat av tidigare eftersom fårskiten i hagen lätt kan göra att växterna innehåller väldigt höga halter av något ämne som jag nu i skrivandets stund inte kommer på vad det heter. Men som sagt det var en tid sedan och nu tänkte jag börja låta nässlorna komma till nytta.

Mjölkkärran är förresten en morsdagspresent. En gammal rostig stomme som vi hittade i ett av uthusen vi rev för något år sedan. Nu har den fått nya hjul och funkar hur bra som helst. Mycket mera charm än nya grejer!

Största delen av nässlorna torkar jag hela.

Jag har länge haft dåligt samvete för att vi ger hönsen konventionellt hönsfoder. Visst finns det ekofoder, men det pris som affären tar för de säckarna här hos oss skulle göra egen äggproduktion till en väldigt olönsam affär. Nu sommartid när hönsen går fria får de inte något foder.

Och inspirerad av bloggen Agnes handmades inlägg om eget hönsfoder för en tid sedan har jag bestämt mig för att i vinter skall mina hönor få äta hemlagad mat. Och det är till det jag torkar nässlor. De kommande åren har jag tänkt att jag skall tänka ut hur vi så långt som möjligt kan fixa andra ingredienser till hönsmaten själv.

Enligt självhushållningsprincipens grundregler byter vi redan idag till oss hönsens säd. 

En del av nässlorna packades även i en stor hink varefter hinken fylldes med vatten. På med det ett lock och ut med hinken i solen. Efter några dagar använder jag nässlevattnet till att göda mina grödor. Kom bara ihåg att nässelvattnet skall späs ut. Jag brukar sätta ungefär 1:10. 

I vintras köpte jag av Maggie en påse med torkade nässelfrön. Helt enkelt av den anledningen att pepparkakor inte längre verkar funka på gamla kärringar. D.v.s. jag blir inte tillräckligt snäll av pepparkakor längre och har hört att nässelfrön är bra för humöret i en viss fas i livet. Kan vara värt att göra en proaktiv insats.  Och läs denna utmärkta artikel om kvinnoörter. 

Nässelfröna har jag satt i mina smoothies och i år tänkte jag plocka dem själv. Självhushållning ni vet ...
De här nässlorna har jag då inte plockat i fårhagen utan på andra delar av tomten.  Och det som fascinerar mig oerhört när jag plockar nässlor är att inse vilken mängd olika slags nässlor det finns. I olika färger, längder, former ...

Först skall jag testa att göra det väldigt enkelt för mig. Jag har tagit nässlor med stora fröställningar och satt dem rätt upp och ner i en tjock papperspåse (för att få lite mörker) och satt påsen i vårt varma pannrum. Om en tid skall jag gå och se efter om fröna fallit ur.  Men jag tänker också gå och klippa av fröställningar och torka dem skilt, ifall om.

Så ut och plocka nässlor!

Ps. De späda nässlorna som jag plockade och torkade till nässelpulver klarade jag av redan i våras. Men har du inte hunnit med så kan du klippa ner ett bestånd nässlor och plocka av de skott som plantan skjuter. Nässelpulvret använder jag som kosttillskott i smoothies och när jag bakar bröd.


8 kommentarer:

  1. Jaaa! Nässeldagen, låt oss införa den i kalendern! (och jag som tyckte att jag plockat mycket då jag hade en Ikea-kass full). Hördu, skulle du inte kunna fungera kanal för hållbart foder till höns, vi är många som vill ha gmo-fria ägg från små gårdar, man allt tycks falla på det där dyra fodret...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen borde det ju inte vara så svårt. Man får det rätt billigt om man köper stora mängder. Så det enda man behöver göra är att ordna en lista där man anmäler sig att man vill köpa typ 100 kg och så bestämmer man vem som tar emot leveransen och en dag när alla hämtar sin del. Men det är ju som sagt det där att komma sig.

      Radera
  2. Vill bara säga att vi tänkte lika angående eko-fodret till våra höns. Men vi bytte ändå från vanligt hönsfoder till ekofoder för ca en månad sen. Nu går det betydligt mindre av ekofodret än det gjorde av det vanliga fodret. Min tanke är nu att de kanske håller sig mätta längre på ekologiskt och att det därför går åt en betydligt mindre mängd foder. Isf kanske det jämnar ut sig med foderpriset i längden. Och så får man äkta ekoägg på köpet :)

    Och tack för en bra blogg, är inne nu som då för att inspireras!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att höra att de äter mindre av det : ) Kanske det inte är så gott? Man kunde ju kanske använda det och dryga ut det med mycket annat.

      Radera
  3. Åh så bra att du skriver om detta. Jag har också precis som du tänkt torka nässlor till hönsen i vinter. Lucern ska väl också vara bra?

    SvaraRadera
  4. trevligt.:) Hur gick med hänganässloripapperspåseförattsamlafröna-försöket? Vi har inget bra pannrum att använda, så kör med torkapåbrickan-metoden.
    Ida

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.