torsdag 14 augusti 2014

Lön för mödan

Idag har jag skördat ungefär hälften av vår vitlök. Som jag har väntat. Och vilken lön för mödan jag fick. Stora, vitskimrande bjässar! Som jag skrivit om tidigare krävs det en del tålamod att från grunden anlägga en vitlöksodling.

Första hösten pillar man ner frön, andra hösten låter man dem ligga kvar (om man tar upp dem ser man att fröet har blivit till en enda klyfta -en sorts utsäde (utlök?) med andra ord), tredje hösten har det bildats vitlökar med x antal klyftor beroende på sort. När man kommit upp till den mängd vitlökar att man kan pilla sönder dem och återigen på hösten lägga ner klyftorna går det snabbare. Då bildar varje enskild klyfta en ny vitlök. I min trädgård försöker jag alltid ha vitlök i olika stadier på gång. Där nypotatisen har tagits upp tänker jag nu till exempel kasta ut vitlöksfrön. Nästa vår när de börjar sticka upp flyttar jag dem försiktigt till raka rader.

Och glöm inte att du även kan odla vitlök inomhus. Den bildar inga lökar, men det går utmärkt att skörda den goda och milt vitlökssmakande blasten. Sätt två lökar per kruka och ställ soligt. När löken inte orkar bilda mera blast är det bara att slänga den och pilla ner nya vitlöksklyftor.

2 kommentarer:

  1. Andra året jag odlat vitlök i år och blev så besviken då jag tog upp vitlöken i år, . den blev så uselt liten i år... Hurudan jord odlar du i, göder du och hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Storleken på vitlöken varierar det gör den, men jag brukar tänka som så att om jag tar de största vitlökarna och sätter lökar av dem så kanske jag med tiden får ett skördar där de stora vitlökarna dominerar.

      Första året när jag satte ner vitlökarna hade jag vanlig trädgårdsjord. Ovanpå kastade jag ut golvströ blandat med skit från hönshuset.

      I år har jag bara gödslat med gräsklipp. Det verkar ha hållit fukten rätt bra.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.