onsdag 1 oktober 2014

Plocka rönnbär till hönsen

Igår plockade jag och yngsta dottern rönnbär som vi strödde ut över golvet i pannrummet. Tanken är att bären skall torka och på så vis fungera som vitaminer åt hönorna i vinter. Åtminstone som färska tycker våra hönor om rönnbär så vi passar även nu på att slänga in en näve när vi går förbi deras bur.

Och man ser ju verkligen rönnbär överallt i år. Men jag har aldrig tidigare tänkt på hur tusans högt uppe de sitter. Hjälp, vad svårt vi hade att hitta rönnar där vi faktiskt nådde upp till bären.

5 kommentarer:

  1. Det ska jag försöka komma i håg den dagen jag skaffar höns. Förhoppningsvis redan i vår.
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra att du funderar på höns! Det kommer du inte att ångra.

      Radera
  2. Mina höns har fått torkade i fyra vintrar nu. De gillar dom inte särskilt som torkade så jag kör dom lite snabbt i mixern (inte till pulver) och lägger i vattnet. Då gillas dom. Om hönsen blir friskare av det vet jag inte, men jag har iallafall väldigt friska höns :) /Lisa

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.