måndag 13 juli 2015

Gallra äpplen

För några dagar sedan skröt jag lite om vår kommande äppelskörd. Och med det medföljer en svår uppgift -att gallra äppelkart. Ja, det är ju inte krångligt eller så, men det tar i hjärtat att pilla bort. Åtminstone på mig. På en del träd gallrade jag säkert bort 2/3 av karten.

Men många av våra äppelträd är så små så deras kvistar inte ännu klarar av tyngden av många äpplen. Jag får tänka på att de äpplen som lämnar kvar troligtvis blir både större och godare.

Mer om hur du gallrar äpplen kan du läsa här. Man kan ju tycka att det är sunt bondförnuft och det hoppas jag verkligen att det är. För inte orkade jag läsa denna text före först efteråt och jag använde då minsann ingen sekatör. Nej, jag bara pillade ...

Samtidigt passade jag på att ta bort lite äckel-päckel larver som hade spunnit in sig i bladen. Det har jag i och för sig gjort hela försommaren. Jag antar att det är spinnmalen och den är ju rätt ofarlig, men trevlig är den ju inte.

En bra sida om äpplen, skadeinsekter och ekologiska hjälpmedel kan du läsa här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.