söndag 2 augusti 2015

Tinktur på Rölleka

Att man när man är förkyld skall intaga Solhatts extrakt är något jag har fått med min hemifrån. Jag har försökt odla egen solhatt, men den försvann rätt snabbt i ogräset. Dessutom tvistar de lärda om huruvida Solhatt hjälper mot förkylning eller ej och om det till och med kan vara farligt att ta extraktet.  Men säg det som de inte tvistar om ...

Hur som helst fick jag för några dagar sedan höra att man lika bra (ha ha så ovetenskapligt sagt som det bara går) kan ta en tinktur på Rölleka. Och rölleka växer ju invid husknuten. Så nu har jag fyllt en glasburk proppfull med rölleka, hällt i så mycket ren sprit som det bara går, satt på ett lock och ställt burken i ett soligt fönster. Det sista var svårast att åstadkomma denna sommar. Nu skall burken stå där i fem veckor medan jag svänger på den med jämna mellanrum. Sedan silar jag bort blommorna och har en tinktur som jag skall inmundiga i vinter genom att tillsätta några droppar tinktur i ett vattenglas. Som med de flesta huskurer på örter skall man dock inte använda dem i längre perioder utan två veckor i sträck med en längre paus emellan brukar sägas vara lagom. Tinktur är rätt starka grejer. Får du i dig för mycket rölleka sägs det leda till bland annat huvudvärk och yrsel.

Söker man på nätet hittar man många goda egenskaper för Röllekan som ört. Du kan bland annat läsa här eller här.
Det som dock klingar vackrast i mina öron är motverkar förkylningar och lindrar PMS.

Är du intresserad av vilda växter och örter rekommenderar jag bland andra boken Lisens gröna värld av Lisen Sundgren. Den innehåller mycket av det man behöver veta och ger mycket inspiration och tips.

3 kommentarer:

  1. Hej.
    Låter intressant. Jag har själv plockat rölleka o torkat. Tänker använda det som te för samma behov som du. Jag kan ha fel men din bild tycks vara nysört som liknar rölleka.

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt aldrig hört om nysört, trots att jag läst många örtböcker där det står om rölleka. Spännande! Kanske jag har hela min burk full av den istället : )

    Nej, jag är nog säker på att det är Rölleka eftersom jag plockat den på torra ställen. Röllekan växer nämligen på torr ängsmark och i väg- och åkermark, medan Nysörten växer i mer fuktiga gräspartier.

    Och när jag googlade fram en bild på nysört så vet jag exakt vilken ört det är och den har jag inte plockat. Och det är nog rölleka som är på min bild. Man känner lätt igen skillnaden på de gröna bladen.

    SvaraRadera
  3. Hej igen. Du har rätt, tyckte bara att "blomkorgen" hade kronblad som påminde om nysörtens. Nysört är lika vanlig som rölleka. Lärde mig känna igen den som 40-åring... O ser den överallt nu vid olika vägkanter i Pedersöre.
    Tack för en inspirerande blogg.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.