lördag 26 september 2015

Fin-Jonna i dokumentär

Jag känner väl att det har varit lite mycket jag på senaste tid och för att ni inte skall tro att jag är den mest egenkära person som vandrar omkring i våra djupa skogar tänkte jag tipsa om en dokumentär med Jonna Jinton som visades på svensk tv igår. Har du inte sett den kan du se den här (11 min).

När jag kom i kontakt med Jonna och hennes blogg för några år sedan blev jag så in i själen glad. Jonna tycker jag nämligen har förmågan att visa upp hur oerhört vackert vi har det runtomkring oss och hon gör mig stolt och tacksam att få bo precis här. Hennes bilder är magiska.

Men jo, jag är rätt egenkär. Men det tycker jag man skall vara. Man skall tycka om sig själv. Då har man lättare att tycka om andra. Men det finns ju en gräns. Den gränsen var jag och trampade på för något år sedan. I Finland får många av oss finlandssvenskar som hör till kyrkan en tidning som heter Kyrkpressen. Ibland bläddrar jag igenom den och den här gången föll mina ögon på en rubrik som hette "Att våga". Eftersom jag skrivit en liten bok med samma rubrik tänkte jag direkt att oj handlar det om den. Mina ögon föll dessutom direkt på namnet Maria i texten. Min första tanke var att vad kul att de har hittat min bok och ville skriva om den! När jag sedan började läsa artikeln märkte jag att texten handlade om jungfru Maria. Jaha. Allt kretsar tydligen inte kring mig.

Ps. Kolla in texten ovan. Hur mycket av den handlar om Jonna och hur mycket handlar om mig? Trots att inlägget har Jonna som rubrik. 14 gånger har jag skrivit jag. Jag måste verkligen skärpa mig!

6 kommentarer:

  1. hej..jo Jonna är en häftig person som "vågar" bo i "urksogen" själv.. det är fint där hon bor..närheten till naturen o skogen som hon älskar.

    SvaraRadera
  2. Haha, österbottnisk variant av jerusalemsyndromet? Det är min kompis som har gjort dokumentären om Jonna, ska kolla på den ikväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var tvungen att googla på Jerusalemsyndromet. Skrämmande ... Jag var till Gotland för några veckor sedan. Kan det månne ha utlöst mina problem?

      Radera
  3. Jag blev tipsad om Jonnas blogg av en av mina andra "Månadens bloggare". Sen var hon gäst i podcasten Bloggbusiness och är nu med i denna dokumentären. Jag förstår varför hon är så omtyckt :) En speciell tjej, med en önskan som jag tror att sååå många andra också skulle vilja göra till verklighet.
    Hälsningar Linnea i Bayern

    SvaraRadera
  4. Ja! Dokumentären var jättefin! Jag älskar också Jonnas sätt att förmedla skönheten och närvaron i naturen. Hennes bilder är verkligen fantastiska och nästan magiska - och samtidigt så mycket igenkänning och verklighet i dem!
    Känner också igen känslan av att fokusera för mycket på sig själv, men jag kan säga att det tycker jag absolut inte att du gör! Fortsätt med det, det är ju dels därför man (jag) läser din blogg - för att få höra hur du tänker och ser på saker och vad du gör i vardagen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant förstås. En egen blogg är den egenkära människans bästa vän.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.