torsdag 10 september 2015

Hjälpa!

När det ser ut som det gör i världen tycker jag det skulle kännas väldigt fel att endast skriva inlägg om morötter och gulliga kycklingar. Klart jag måste skriva om vårt gemensamma ansvar för flyktingarna och hur vi alla på vårt eget sätt kan hjälpa dem.

Det är få av oss som sätter sig i bilen och åker ner till Europa för att hjälpa. Det är inte heller så många av oss som anmäler oss som stödfamiljer. Inte så många känner att vi är villiga att ge halva vår månadslön till dem trots att vi innerst inne vet att de behöver den mer än vi. Det är helt okej. Det finns många sätt att hjälpa på.

Ett sätt är naturligtvis att skänka saker vi inte längre behöver. Ett utmärkt sätt att hjälpa. Men ibland behövs det pengar. Dels pengar för att få sakerna transporterade till de behövande och dels pengar till att fixa det som inte vi har i våra skåp. Rent vatten, mediciner, blöjor, bindor ... Eller pengar till att köpa mat.

Jag hörde en gång en erfaren hjälparbetare berätta att det är lätt att få människor att ge bort de saker de inte längre vill ha/behöver, men det är svårare att få dem att ge pengar. Och alla har inte möjligheten att hjälpa ekonomiskt, men betydligt fler har möjligheten att samla in pengar. Det du då bidrar med är din tid, ditt engagemang och ditt hjärta.

Jag har under de senaste åren samlat på mig olika sätt att hjälpa. Alla med utgångspunkten att det skall vara enkelt att hjälpa någon annan. Att en insamling inte behöver vara krånglig och tidskrävande. Att alla kan göra något. Och att tillsammans går det i ett huj. Ja, det kan till och med vara riktigt roligt.

Därför tänker jag nu i några inlägg dela med mig (och förhoppningsvis inspirera andra) av hur man enkelt tillsammans på endast några futtiga timmar kan hjälpa andra personer i nöd. Du hittar till och med förslag på färdig text gällande hur du marknadsför "ditt evenemang och engagemang".

Dela gärna med dig av tipsen till andra. Samla ihop några vänner och börja hjälpa. Även du kan göra något. Ja, egentligen kan du göra massor!

Ps. Har du egna tips får du jättegärna sända dem till mig så får fler nytta av dem.




1 kommentar:

  1. Ja nu får vi alla hjälpas åt! Om man kan tror jag det är bra om man blir månadsgivare på rädda barnen eller annat. Så de vet att det kommer komma pengar även framöver och kan jobba även långsiktigt. Läste oxå om en 6 årig tjej som bakade småkakor och sålde i närområdet, för att sen skänka pengarna.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.