torsdag 15 oktober 2015

Periodare -Är det här självhushållning?

Säg mig att du har ett litet trädgårdsland eller ett växthus som du odlar i under sommaren. Grattis! Då är du en självhushållare på tomater och grönsaker under några av årets månader. Lär du dig dessutom att konservera eller hur du förvarar dina grönsaker och rotfrukter rätt under hösten och vintern kan du förlänga din självhushållning med några månader till.

En periodare är periodvis självhushållande. En periodare låter förutsättningarna och livet styra graden av självhushållning. För en del är det klimatet som styr. För andra är det förvaringsutrymmet. Man har kanske inte utrymme för att förvara 70 flaskor äppelmust och 30 burkar sylt under vintern.

Men en självhushållningsperiodare kan även styras av livet och orken. Åtminstone vi kan klassas till den här kategorin. Våra barn spelar fotboll. Mycket fotboll. När träningssäsongen är på topp är det tio träningar i veckan. Eftersom vi bor på landet och våra barn inte på egen hand kan ta sig till och från träningarna är det många kilometer i bil som gäller. Lägg därtill till gymbesök, pianospel och skolskjutsar så förstår du att ibland bryter jag ihop. På riktigt. Ibland tycker jag riktigt synd om mig själv trots att jag verkligen gillar att barnen har en hobby, att de får möjlighet att satsa på det de tycker om, att de hålls undan från onyttigheter etc.

När jag bryter ihop brukar jag frivilligt eller ofrivilligt pausa från självhushållningen. Kanske är det i sådana perioder du ser hur jag i affären lassar korgarna fulla med billigt bröd, hur jag tar vändan via pizzerian eller dreglande står framför godishyllan.

Jag tycker att självhushållning aldrig får kännas som ett krav. Det måste gå att vara flexibel och att känna att det är okej att inte orka. För om du tillåter dig att tappa taget ibland så tror jag att du i längden orkar mer.

Och visst är det bättre att vara självhushållande några dagar i veckan, eller någon vecka i månaden eller några månader per år, eller några år av ett liv än att inte vara det överhuvudtaget. Har du inte läst om hur självhushållningen började för oss, via en självhushållningsmånad, kan du göra det här. 


9 kommentarer:

  1. Spontant tycker jag att det är klokare med lite självhushållning jämt än supersjälvhushållning varvat med Donken! Tycker inte om överdrifter åt nåt håll, jämn lunk är min melodi men man är väl olika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Donken? Är det dårhuset? I så fall kan jag hålla med om att i de perioder när jag varit supersjälvhushållande har donken många gånger känts nära.

      Radera
    2. Donken = Mc Donalds

      Radera
  2. Håller helt med. Självhushållning ska inte vara något ok att bära utan något glädjefyllt och nåt man gör med vällust. Det är hela tiden en avvägning mot vad man orkar och hinner.
    Just nu har jag bestämt att jag är värd... nej, min kropp kräver minst en timmes luft om dagen och det är lika viktigt som nåt annat, fast här är ju småbarnstiden över och vi gör som vi vill.
    Men visst uppskattar man hembakat efter några limpor billigt köpebröd :-)
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Exakt så. Tanken med självhushållningen är knappast att man skall stupa och gå under. Självhushållningen skall ju hjälpa till i livet. Att ta fram en burk (sylt, inlagda XXX) ur förrådet en stressig dag skall innebära en tidsbesparing. Helt fel om man ger sig själv skuldkänslor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ännu mera fel om någon annan ger dig skuldkänslor, som med din matlåda ha ha. Det skrattade jag gott åt : )

      Radera
  4. Det här känns sååå rätt! Att du skriver en hel blogg om självhushållning och sen mitt i allt pratar om fejkhushållning och periodhushållning. Tack för att du är ärlig! Och att du försöker ta bort den skuldkänsla och "jag klarar inte av det"-tankar som denna "duktighet" kan föda i läsarna, som också skulle vilja vara "duktiga". Jag riktigt hajade till när du talade om tio fotbollsträningar i veckan, köra bil x antal kvällar i veckan (utsläpp i mängd och massor - har jag tänkt när jag färdas på vägarna) och så den där pizzan, på riktigt: köper ni från pizzeria? :) Och sen donken :) jaa-a mycket får man lära sig här på din blogg :D! Det är så bra det som du delar med dig av så jag skulle nästan måsta komma till Jakobstad om det skulle vara möjligt och ge dig en kram :)! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spara kramen. Den vill jag gärna ha någon annan gång :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.