torsdag 12 november 2015

Boktipset: Ett renare liv

Nu är det rätt länge sedan jag "recenserat" och tipsat om någon bok. Ni skall dock inte tro att jag inte läser. Jag är bara så lat med skriverierna. En av böckerna jag fick med mig hem när jag senast besökte förlaget var boken Ett renare liv -ren mat, naturlig skönhet, grönt hem av Tina Holt och Brigitte Magnussen. Författarna driver de kända norska bloggarna Comeclean och Okologista 

Boken är lättläst och skön att bläddra i. Färgerna har använts på ett intressant sätt. För nybörjaren som inte tidigare bekantat sig med fördelarna med att äta ekologisk mat, äta sig vacker eller använda ekologisk kosmetika är boken en bra inkörsport, men har man varit med ett tag känns mycket av texten lite blahi blahoj av typen 9 tips för en renare kost, vi älskar baljväxter, sålda på te! Boken är ingen egentlig självhushållningsbok eftersom den innehåller listor på författarnas favoritmärken när det gäller smink och listor över var man kan köpa olika ingredienser på nätet eller vilka företag som levererar ekologisk mat direkt till dörren.

Även självhushållaren som kommit en bit i sitt tankesätt kan dock hitta guldkorn. Det är behändigt att få en miniguide till blötläggning och groddning av en mängd olika frön och baljväxter. Eller varför inte en kompakt lista över ämnen man skall undvika i våra skönhetsprodukter. Jag kommer själv att använda mig av deras guide till basoljor och hur jag kan använda dem för att gnistra som en diamant.

Ett renare liv är inte boken jag skulle köpa, men jag skulle låna den på biblioteket, plocka ut guldkornen och skriva ner dem i mitt självhushållningshäfte. Är du dock nybörjare, vill ha lite enkel pepp och/eller är intresserad av en bok med mycket recept på mat, smoothies, snacks och desserter är det här en bra bok att ha i bokhyllan.

1 kommentar:

  1. Tack för boktipset. Då vet jag vad jag ska kika på när jag besöker biblioteket.
    Fin dag till dig
    Annie

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.