söndag 20 december 2015

Söndagsmöte i skogen

Idag när vi kom till vår skog välkomnades vi av denna syn. Ett älghuvud som trätts upp på en pinne.

Det kändes nästan som vi var med i en skräckfilm och var på väg att beträda förbjudet territorium. Man riktigt kunde föreställa sig hur tittarna satt hemma i soffan och skrek -Gå inte dit!
En bit därifrån i en vacker glänta  låg resten av älgen. Det blev nästan en grotesk skattjakt, där vi sprang omkring i skogen och lekte "hitta alla älgens ben", vilket vi även gjorde.

Som belöning tog vi en mysig pic nic med saffransbullar och varm saft. Dock valde vi en annan glänta en bit därifrån ...


Vårt egentliga ärende till skogen var att se om höstens stormar fällt några träd i vår skog.

Över vårt skogsskifte går en elledning och elbolaget hade tydligen varit och röjt under ledningarna. På ren måfå tog äldsta dottern i en gran som låg på marken och reste upp den till stående. -Men det där är ju en julgran! utbrast vi och så plockade vi med den hem.

Och mitt hjärta blev lite lättare, för jag har alltid så dåligt samvete att hugga julgran. Men nu var den ju redan huggen!
Perfekt!

(Och visst har vi ett julmysigt väder?)

3 kommentarer:

  1. Nä, det är inte särskilt julmysigt. Just nu har jag +7 och det är ca 07:00 på morgonen. Men julgranen är uppe hos oss med :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Sådana där fynd brukar jag och min familj hitta också! Främst i skärgården- sälkroppar, svanar osv, särskilt på våren då vissa inte klarar vintern...
    Då och då händer det att vi flyttar på skelettdelarna- faktiskt särskilt huvudena- ooch placerar de högt upp så de får fin utsikt.
    Kanske låter det spektakulärt för en del- men som jag är uppväxt så är det ett sätt att visa respekt för djuret!
    Kanske den som satte upp älgskallen tänkte samma sak?!

    20-sekundersregeln ska jag ta till mig förresten! Himla bra!

    Nu ska jag ställa in lunchtalriken direkt i diskmaskinen ;)
    Tack för trevlig blogg och God Jul!
    /Nadja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad intressant att höra! Hoppas att det var så för det var ju jättefint!

      God jul även till dig Nadja!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.