fredag 15 januari 2016

En skogskärra


Se vem jag hittade på vägen idag? Jenk på väg hem från skogen med sin Zetor och sin nya skogskärra!
Några fortkörningsböter lär han aldrig få. Däremot skulle jag ha bötfällts för orsakande av trafikfara när jag försökte köra, fotografera och se efter övrig trafik samtidigt.

Lass, efter lass kör den hem från skogen. 5 kubik med stock är det mesta den klarar av. Då röker den svart och ylar i uppförsbackarna, men kämpar tappert på. 
Länge, länge har han gått och funderat på en kärra, men de kostar ju en del. Så en dag såg han min pappas gamla Kronos 2000 som stod där invuxen i gräset. Den hade många timmar i skogen bakom sig och som på en åldring var det mesta slappt och löst. Rosten bredde ut sig som pigmentfläckar och lederna hade styvnat för länge sedan.

Men vi körde den till Veikars karosseri och några dagar senare var den som ny. En vacker granitgrå färg hade den också prytts med. På nyårSafton tvingades hela familjen ut på gården för en demonstration av skogskranar och hydrauliska stödben. Andra familjer får titta på raketer.


En del av delarna bytte vi ut, som ventilbord, hydraulslangar och svängen till gripen. Vi väntar även på en ny vinsch. Tidigare hängde kranen i traktorns lyftarmar, men det har vi ändrat på så nu sitter kranen direkt på kärran. Hydrauliska stödben monterades. Och notera den fina hydrauloljetanken som svetsats till på Zetorn och som målats i för modellen passande färg. Lite gulligt!

Visst går det att rädda en gammal skogskärra! Och Jenks vinternöje är räddat för i år.

6 kommentarer:

  1. Hej! Alltid lika roligt att kika in och se vad ni sysslar med. Återvinning på alla plan, underbart! Min man älskar också skogsarbete dessutom är det en väldigt bra motionsform:) trevlig helg. Nu skall jag satsa på brödbakning en ledig fredag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland undrar jag vad det är med män och ved ... ja visst finns det kvinnor som också tycker om det, men inte alls lika vanligt.

      Radera
  2. Älskar din bok! Den kommer jag plocka fram många gånger.
    Tack för en bra blogg.

    Mvh Monica

    SvaraRadera
  3. Nåja, rent formellt så måste man faktiskt ha triangeln för långsamt fordon på släpet också!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.