torsdag 7 april 2016

Batatexperimentet -uppföljning

Det blev ju väldigt tyst om mitt experiment med att odla batat. Orsaken är att det inte har hänt någonting! Inte det minsta började min batat att gro och jag undrar om det beror på att den befann sig i ett rätt kallt utrymme (ca 15 grader) eller om den på något vis var behandlad så att den inte skall börja gro. I och för sig var det en ekologisk batat så jag hoppas verkligen inte att det senare är orsaken.

Jag funderar på att testa en annan grej, nämligen att få fram batatplantor genom att skära sönder en batat och sätta den i jorden precis som när jag förgror potatis. Få se om jag orkar få ändan är vagnen.

Hur går de för er andra batatodlare? Bättre lycka än jag?

7 kommentarer:

  1. Ja, alltså jag satte ju en i vatten och en i jord. Den i vatten gick det bra för till en början. Den fick rötter och utvecklade till och med små mörklila groddar. Sedan kom vårsolen och brände sönder groddarna och när jag planterade ner den i jord i samband med det så gick det åt helsike.
    Den i jord har bara försvunnit på något sätt. Där den har varit är det bara ett stort hål kvar, och det enda spår jag hittade var en liten skalbit.

    Så vad lär vi oss av detta. Ställ inget i söderfönster och plantera inte ner bataten helt under jord.

    SvaraRadera
  2. Satte min i vatten och den växer så det knakar. Slingrar sig uppför fönstret och sträcker sig nu efter taklampan. Fönster i nordost med delvis värmeelement på under fönsterbrädan. Vet dock inte riktigt vad jag ska höra med den nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gräv ner den i en stor kruka i väntan på utplantering? Jag skulle om den är stor kanske stycka den i mindre delar. Kanske vi började för tidigt?

      Radera
  3. Min fick också fart efter jag haft den i en burk med vatten en månad eller så. Jag har min också i ett norrfönster. Nu gäller det bara att vattna...
    http://hannasbokhandel.blogspot.fi/2016/04/batatodling-iii.html

    SvaraRadera
  4. För min tog det 8 veckor innan den gjorde rötter och sköt upp blast, men den fick fart när vårsolen började lysa på den. Nu är ena blastet ca 20 cm lång, jag vet inte vad jag ska göra nu, kan man plantera potatisen i en blomkruka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så skulle jag nog göra. Är den jättestor kanske den går att dela?

      På ett trädgårdsforum hittade jag även det här.
      Sötpotatis är en släkting till vår åkervinda och bildar nya knölar där rankorna slår rot.
      Man behöver bara sätt en ny kruka med jord under rankan så blir det en ny knöl.
      MEN den gillar värme OCH fukt

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.