lördag 14 maj 2016

Förnya jordgubbslandet

Jag har lärt mig att man skall förnya sitt jordgubbsland ungefär vart fjärde år. Jag har också lärt mig att man gör det genom att byta plats på landet och förnya plantorna med hjälp av revor. När jag var på trädgårdsmässan lärde jag mig att man inte alls behöver förnya plantorna utan att man bara behöver förnya jorden, d.v.s. gräva upp plantorna och gräva ner dem i ny jord eller i ett nytt land.

Vi har haft ett litet jordgubbsland nära huset som har fungerat som "ätland" och det testade jag nu att flytta. Få se hur det går. Nu borde jag bara orka klippa gräsmattan så jag får täckmaterial som både göder och hindrar ogräset.

1 kommentar:

  1. Lustigt det där hur många olika tillvägagångssätt som finns om jordgubbsland. Min mormors land finns fortfarande kvar - alive and kicking efter 70år på samma ställe. Vi petar ner revorna i jorden bara, gödslar ibland - jättefina jordgubbar i mängder fortfarande :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.