tisdag 7 juni 2016

Boktipset: Gödsel

Nu vet jag vad ni alla skall läsa om när ni ligger i hängmattan i sommar -dynga! I vår har det nämligen kommit ut en bok som ägnar sig helt åt detta skitämne och boken  Gödsel av Tina Råman är helt superb! Ett måste för alla odlare och en bok som pryder min bokhylla, för den är inte bara faktaspäckat fenomenal den är även supersnygg.

Låt mig börja med det senare. Jag är ju verkligen inte någon utbildad grafiker, men jag har hängt med formgivare en hel del och försökt suga åt mig av deras kunskap och erfarenhet när jag haft möjlighet. Det jag då lärt mig är att en bok inte skall innehålla för många olika grafiska element, för många olika färger, för många olika typsnitt eller för många rubrikstorlekar. För att få en enhetlig bild i boken bör man i något skede hejda sin kreativa ådra. Men det gör absolut inte denna bok.

Jag förundras jättemycket över hur den ser ut. Boken är ett sammelsurium av färger, fonter, fristående bilder, traditionella bilder, illustrationer, färgbilder, svartvitabilder och ... JAG ÄLSKAR DET! Det är så bohemiskt rörigt så min röriga hjärna tar ett glädjeskutt. Bilderna är så vackra så jag nästan svimmar!

Den känns väldigt trovärdig när det kommer till innehållet och den är lättläst. Det känns verkligen som att den innehåller ALLT vad man behöver veta om gödsling. En riktig skitbibel! Hur gödslar du köksväxter? Frukt och bär?* Lökar och knölar? Växthuset? Gräsmattan? Snittblommor? Örter?

Själv har jag fått upp ögonen för att tillverka biokol. Från att inte överhuvudtaget ha vetat vad det är har jag nu den senaste veckan kommit i kontakt med det flera gånger på olika ställen. När jag får ändan ur vagnen och gör något åt det får ni naturligtvis läsa om det här på bloggen. Tills dess tycker jag ni skall läsa boken Gödsel.

* för första gången har jag verkligen gödslat alla våra fruktträd, det ni!

5 kommentarer:

  1. Lilian, Vörå7 juni 2016 kl. 09:39

    Hej, jag lånade denna bok på bibban tidigare i vår, håller helt med, en skitbra bok.

    SvaraRadera
  2. Reserverad på bibblan. Den var populär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erbjuda lån mellan privatpersoner

      Hej!
      Jag medger krediter till människor i den finansiella misslyckande.
      Mitt erbjudande är begränsat till 500.000 kr och räntan är 3%.
      Efter min hjälp, ger jag till högst 25 år.
      Har faktiskt varit i ekonomiskt behov, kontakta mig för en trevlig bort att få ekonomiskt stöd. E-post: (loven8971@gmail.com)

      Radera
  3. Erbjuda lån mellan privatpersoner

    Hej!
    Jag medger krediter till människor i den finansiella misslyckande.
    Mitt erbjudande är begränsat till 500.000 kr och räntan är 3%.
    Efter min hjälp, ger jag till högst 25 år.
    Har faktiskt varit i ekonomiskt behov, kontakta mig för en trevlig bort att få ekonomiskt stöd. E-post: (loven8971@gmail.com)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.