lördag 25 juni 2016

Midsommar, midsommar

Hoppas ni har en skön midsommarhelg. Här kommer en liten midsommarhälsning från Flemmingsbacken.
Det är midsommarafton. Jag har tagit på mig fina sommarklänningen och sitter och äter gott med släkten. Vi har precis ätit efterrätt och slöpratar vid kaffebordet. Telefonen ringer.

Det är dags att bryta upp. Kanske lite mera plötsligt än vad vi hade tänkt. Det är väldigt varmt. Paketbilens fönster är nervevade och håret fladdrar i bästa Carola Häggkvist stil.

En kort stund senare har jag förvandlats från ljuv midsommarmö till något som inte direkt skulle få några ragg i baren.

Och nej, hör du till dem som tänder på kvinnor i biodlardräkt så behöver du inte höra av dig. Jag är inte intresserad. 

Vi fick nämligen ett telefonsamtal om en bisvärm.

Åh, vad de är vackra. Ett perfekt konstverk. Familjen som ringde om svärmen tyckte det var mer spännande än spännande och jag funderade på allvar att bilda en "bisvärmslista" dit man kunde anmäla sig. Det plingar till i telefonen och man får gps-koordinaterna till nästa bisvärm. Så slänger man sig i bilen och åker för att ta del av naturens skådespel. Visst är ni med? :)


När bin svärmar är de otroligt snälla. De har ingenting att vakta och de har fullt upp med att söka sig ett nytt hem så de lägger knappt märke till dig.

Här sprejar Jenk vatten på svärmen för att den inte skall kunna flyga iväg. Sedan ställde jag mig med en tom bikupa under grenen och så knipsade vi av grenen så att klotet med drottning och allt föll ner i lådan. På med locket och så var det klart.

Ett trevligt avbrott i midsommarfirandet. Man brukar tycka det med svärm nummer ett. De andra brukar mest möta svordomar och sura miner. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.