tisdag 28 juni 2016

Svärmsöndag

I söndags var det en rätt speciell svärmsöndag. Vi var ute för att kolla till våra bigårdar. Den här tiden på året innebär det dels att sätta på fler skattlådor som de kan samla honung i och dels att förhindra svärmning vilket man kan göra på många olika sätt. De här tre veckorna är de veckor när de flesta bisamhällen som skall svärma gör det. Trots att vi lyckas förhindra de flesta svärmar uppstår det med den mängd bisamhällen vi har alltid svärmar och det är något vi jobbar på för att minimera. Vi har en strategi, men det tar några år ...

Hur som helst, solen sken och bina tyckte det var perfekt flygväder för att hitta ett nytt boställe. Ingenting konstigt i sig, men det här var den konstigaste svärmsöndagen i mitt liv i alla fall. Hör här ...

1) Plötsligt ringde min svärfar och sade att det satt en bisvärm uppe i en talltopp på hans gård. När vi anlände till brottsplatsen fick han mitt i allt den "briljanta" idén att han skulle skjuta på bisvärmen med luftgevär. Han tänkte som så att de kanske skulle flytta på sig och sätta sig lägre ner i trädet. Tyvärr hade han "solen i ögonen" så det var lite svårt att pricka svärmen. Men synen av en man i bidräkt som går omkring med ett gevär var rätt så surrealistisk. Jag vågade tyvärr inte fotografera honom (eller jag försökte i smyg, men det lyckades inte så bra) för natten innan hade jag drömt att jag fotograferade en tjuv och hen ville slåss med mig. Och svärfar hade ju ett gevär ...

2) Medan min svärfar övade prickskytte ringde telefonen på nytt. Den här gången var det vår granne. -Du ringer väl inte om någon svärm? frågade jag uppgivet. -Jo, men den här svärmen är lite exceptionell, svarade han. -Försök överträffa vad jag just är med om tänkte jag tyst. Men det var rätt speciellt faktiskt, för vår granne är ex-biodlare och inne i hans gamla fårhus står en tom bikupa och dit flyttade de in. Om alla svärmar skulle vara så enkla skulle det inte vara några problem. Eftersom de verkade vilja bo hos grannen gav vi svärmen till dem och nu är de inte ex-biodlare längre.

Nu åker jag på semester och lämnar svärmerierna till Jenk. Over and out.


3 kommentarer:

  1. Spännande dagar! Skjuta på en svärm???
    Jag ska hämta mina första bin på fredag..

    SvaraRadera
  2. Vad spännande det tycks vara med bin ;) Trevlig semester!

    SvaraRadera
  3. Även andra sociala steklar, som t ex myror svärmar ju koordinerat vid "lämpliga" väderförhållanden. Just varmt väder med hög luftfuktighet. När det gäller bisamhällen, så brukar man ju hinna se större drottningsceller innan

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.