tisdag 6 september 2016

Fixa eget rödbetspulver

Jag brukar gå igång när jag tittar på alla pulver och proteingrejs som säljs i affären. Mycket är väldigt enkelt att göra själv. Nässelpulver, grönkålspulver, svamppulver och pulver av kirskål har jag gjort i flera år, men jag har inte tänkt på att göra rödbetspulver. Men så såg jag ju att även det var något som används mycket inom hälsa och träning. Hur enkelt som helst. Skiva rödbetorna tunt, torka och mixa till pulver. Perfekt till morgonsmoothien, tar extremt lite plats och håller länge. Hälsa på burk.

Här använder jag den avlånga rödbetan Cylindra, som har blivit en klar favorit denna sommar.

4 kommentarer:

  1. Hej Maria,

    Har också tänkt på det där med att torka och göra egna pulver. Just rödbetor har jag av någon anledning lite svårt att komma på vad jag ska göra med, förutom att lägga in dem. "Den där ryska soppan" som jag aldrig riktigt minns hela namnet på ("Borst..."?!?) har resten av familjen kroknat på för länge sedan ;) Att torka och ha som pulver blir ju helt perfekt!

    Min undran är hur du gör när du torkar? Har hört att man kan torka äpplringar i ugnen ca 100 grader med luckan på glänt, och har så gjort ibland. Men jag funderar på om det påverkar näringen med så hög temperatur? Känns som att det näringsmässigt är bättre utan värme alls? Hur gör du?

    Tack för en härlig blogg! Det sköna med dig är att du inte är fanatisk och strävar efter perfektionism (det är liksom ok med risgrynsgröt till middag ÄVEN om man i det stora hela hela är en sund människa som fattar vikten av att äta lagad mat med en hög grönsaker regelbundet. Inte heller måste allt vara så förbannat snyggt (ta det inte fel, av det jag sett så verkar din gård och ditt hem vara både fint, rart och hemtrevligt, men jag syftar på att det finns en måttlighet även där och ingen hysteri ;)) Du skapar inte prestationsångest hos mig i alla fall utan ger bara inspiration.

    Ha det gott!

    Hälsningar Evelina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara ofanatisk och inte så förbannat snygg tar jag som en komplimang : ) Jag har ju börjat vara på Instagram och där måste jag medge att jag får lite prestationsångest faktiskt. När jag ser alla andra inredningsfoton måste jag medge att jag inte har hittat någon vrå hos oss som varit tillräckligt stylad och städad för att platsa där.

      Så över till torkningen. Jag har faktiskt köpt en rätt billig torkmaskin. Typ denna.

      http://www.kitchentime.se/upload/demo/a1169260-c1b1-4f8b-9067-b9ac138b2373%20(2).jpg

      Jag tycker det är väldigt praktiskt för jag inbillar mig att den drar mindre el och jag kan ställa den där vi inte vistas och låta den gå (eller ha den att gå över natten). Det doftar ju t.ex. inte så jättegott när man torkar grönkål. Det blir också rätt fort klart i den, vilket förstås är viktigt så att det inte utsätts för så mycket syre under torkningstiden.

      Radera
  2. Hej! Undrar bara hur du får rödbetorna till pulver efter torkningen?

    Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  3. Elektrisk peppar kvarn gör ett jätte bra pulver

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.