tisdag 11 oktober 2016

Anlägga ett smultronland 2-52

Minns ni att jag i våras köpte två smultronplantor? Plantorna satte jag i en hopsnickrad låda med fin kompostjord och där har de stått hela sommaren utan att jag ägnat dem en tanke.

I går tog jag och rensade lådan på revor. Det var så många att jag kunde anlägga ett helt smultronland. Revorna är nu lika stora (eller små beroende på hur man ser det) som när de köptes, vilket gör att jag tror det kommer att gå rätt fort att fylla även denna låda.

Att bli självhushållande på plantor gör att du inte kan tänka att du skall äta massor av smultron redan samma sommar du köper plantorna, men orkar du vänta något år till har du massor av smultron nästintill gratis. Vi lockas ofta att köpa många plantor på en och samma gång, men väldigt många plantor förökar sig villigt bara du ger dem de rätta förutsättningarna och lite tid.

Och som ni ser på den första bilden är det här bara en del av de revor som kom från två stycken plantor. Lika många revor har sökt sig ner till marken och slagit fäste där. De kommer att få leva sitt eget liv och förhoppningsvis blir det smultronlycka även där. 

5 kommentarer:

  1. Smultron är verkligen tacksamt att odla. Fick några plantor som vi satte som marktäckare i rosrabatten. Två år senare var rabatten full. Äter oss trötta på smultron varje sommar. Fortsätter ge lika mycket år efter år.

    SvaraRadera
  2. Usch, de växer som ogräs!!
    Jag gjorde samma "fel", men nu ska jag rensa bort alla från odlingslandet och ställa de mellan buskarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smultron som ogräs måste ju vara det bästa ogräs som finns... Ur självhushållningsperspektiv alltså :-)

      Radera
    2. Absolut! Men den är också bra med att förtrycka andra växter med sitt tjocka och kvävande täcke av löv och skott. Och sprider sig väldigt fort!

      Radera
  3. Det är ju lite begränsat vad man kan göra med smultron, det brukar inte bli gott att göra sylt eller saft av smultron, utan de bör ätas färska eller användas till likör.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.