måndag 17 oktober 2016

Blåmåndag och David Jonstad

För en tid sedan var jag på föreläsning med David Jonstad, författaren bakom bland annat böckerna Kollaps och Jordad. Boken Kollaps skrev jag om för många år sedan, boken Jordad har jag ännu inte läst. Här kan du dock läsa några utdrag ur boken.

Föreläsningen var väldigt intressant och fokuserade mycket på hur samhället måste förändras för att både klara av att omvärlden förändras (t.ex. om oljan minskar) och klara av att motverka att omvärlden förändras (t.ex. klimatet förstörs). Själv har Jonstad flyttat från Stockholm till en gård i Dalarna och lever som han lär. Han vill låta självhushållningen bli ett mervärde i livet. Fint så.

Vill du lyssna på en podd där David pratar om sina tankar hittar du den här. 

Det jag själv kommer att ta med mig mest från föreläsningen var uttrycket "blåmåndag". Blåmåndagen stod tidigare för en "arbetsfri dag" i bemärkelsen. -Oj, tog helgen slut och jag hann inte med allt det roliga? Jamen, då gör jag det på måndag. Och för mig är det nog det bästa med det liv jag lever. Att saker och ting inte tillhör vissa dagar och att ångesten på söndagkväll sällan infinner sig. Det finns oftast utrymme för att göra det man längtar efter nästan när som helst.

Idag är en blåmåndag. Den ger mig ett oerhört mervärde till livet.

Ps. Imorgon kväll skall jag åka och lyssna på RuneWestergårds föreläsning kring sin bok "Ett jordklot räcker" där han skriver "Endast en bostadslös vegan skulle klara av att avsätta ett hållbart ekologiskt fotavtryck enligt dagens etablerade normer. Men mänskligheten kan omöjligen snåla sig ur miljöhotet genom radikalt minskad konsumtion. Det synsättet ställer evolutionen på huvudet och hotar drivkrafterna för teknologin som är vårt egentliga framtidshopp". Tänk att få sätta de där båda i samma rum och stänga dörren ...


2 kommentarer:

  1. Inser att jag missat Rune Westergårds föreläsning... Efter David Jonstads föreläsning insåg jag att jag borde ha frågat hur han tänker om föreställningen om att tekniken löser våra problem, just som Westergård framhåller. Det skulle verkligen vara intressant att höra de båda samtala på temat. Går det alls ihop eller är det helt skilda läger?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är intressant din fråga och jag skulle gärna se en diskussion mellan dem för jag kan se att båda har sina poänger. När jag för David berättade om baksidan på Runes bok så kontrade David direkt med att Rune använder fel källor. Och på Runes föreläsning var det några i puliken som använde ord av typen "j-vla gröna pessimister".

      Det som min dotter klokt sammanfattade Runes anförande med var att det som enskild individ känns som man lugnt kan luta sig tillbaka och fortsätta sitt liv som tidigare. De små valen har ingen betydelse och industrin löser det åt oss bara vi fortsätter konsumera. Så vi har inget egentligt ansvar. Det är ju helt tvärtom mot Jonstads föreläsning, där vi inte kan lita på industrin och företagen ...

      Tror att båda lägren behövs, men om de sedan någon gång kan mötas är en annan fråga ...

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.