måndag 24 oktober 2016

Jag och reklam

Jag får titt som tätt mejl från företag som vill att jag skall skriva om olika saker på min blogg. Marknadsföra deras grejer helt enkelt. Jag tackar nästan alltid nej -speciellt om det är större företag. Ibland är det små företag som jag tycker behöver synlighet för det goda arbete de gör och då är det annorlunda.

Jag får liksom inte ihop det inne i skallen att en blogg som handlar om att vara nöjd med mindre, leva mera medvetet, gilla självhushållning och värna om miljön blir mera trovärdig av att skriva om hur man lekte med lego som liten, hur man älskar att inreda huset eller hur man testat ett nytt dundermedel i städningen. Så dessa inlägg lyser fortsättningsvis med sin frånvaro.

Jag gillar inte heller annonser på bloggar, så även dessa går bort.

Men, det finns någon jag inte kan motstå ... böcker! Som ni säkert har märkt under årens lopp så läser och skriver jag gärna om böcker som lär mig nya saker. De vill jag gärna dela med mig av. Många böcker lånar jag på biblioteket eller köper för egna pengar, men en del får jag faktiskt som recensionsexemplar.

Och kanske är det här marknadsföring. Jag får ju faktiskt böckerna (trots att det är tryckt "recensionsexemplar" inne i dem). Men jag lovar att jag verkligen skriver vad jag tycker. Tycker jag inte om boken så skriver jag det, trots att det kanske inte är så bra marknadsföring för boken och trots att det kanske påverkar mina chanser att få böcker hem i postlådan i fortsättningen.

Så nu vet ni min inställning till reklam och marknadsföring på bloggen. Jag tjänar inga pengar på min blogg. Jag tackar nej till de flesta förfrågningar om att göra reklam på bloggen, men böcker kan jag inte motstå ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.