torsdag 17 november 2016

När morötterna spricker

När man vandrar omkring i min trädgård ser man spår av höstens misslyckade morotsskörd. Det var nämligen ovanligt många morötter som antingen spruckit eller förgrenat sig hejvilt. Det senare trodde jag kunde bero på stenig jord, men de här morötterna har vuxit i en väldigt porös odlingsbädd. Jag har även odlat morötter på två olika ställen och problemen har funnits på båda ställena om än det är värre på det ena än det andra. Så nu tänkte jag forska i lite vad det kan bero på. Häng med!


1) De har gödslats för kraftigt, vilket har gjort att de har vuxit ihjäl sig och spruckit. Nja ... då tycker jag att jag borde ha märkt något på blasten, men den har verkligen inte varit ovanlig grön och frodig. I odlingsbädden har det nästan varit tvärtom. Fast det som skulle tyda på detta är att de inte är goda. Morötter som fått mycket kväve så blir inte lika söta. Plus att för mycket gödsel kan leda till att de förgrenar sig. Är det månne det som är boven?

2) Jag har väntat för länge med att ta upp en sommarmorot. Det kan det faktiskt vara. Handen på hjärtat har jag inte riktigt koll på vilken sort jag sådde var. Sån är jag ...

3) Sprickor skall kunna bero på ojämn vattentillgång. Mycket möjligt. Var det en regnig sommar? Eller ovanligt torr? Jag minns faktiskt inte ... Sån är jag också. Sprickor kan också bero på att de får för mycket vatten på sensommaren/hösten. Som sagt, jag kommer inte ihåg. Sommarmorötter skall tydligen tas upp direkt om det blir en regnig höst. Jag brukar ta upp dem när de nästan fryser fast. Bäst att jag satsar på vintermorötter ...


Jag har nog säkert gjort alla fel förutom månne vid gallringen. Det kommer nya somrar då man förhoppningsvis är lite klokare. Andra förslag på vad jag har gjort fel?


3 kommentarer:

  1. Jag är ju heller inte så noga med om det är sommarmorötter eller vintermorötter...morot som morot tänker jag och tar upp dem på hösten (fem före vintern) och hoppas på det bästa :D
    Nyligen så läste jag också om det där med för mycket gödsel, att de förgrenar sig p.g.a det. I mitt stilla sinne tänker jag att moroten blir så till sig av allt mumma som finns runtom den att den måste skjuta iväg sidoskott åt alla håll för att hinna äta upp alla godsaker. Det är nog min teori.
    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Sommarmorötter är ju vanligen F1-hybrider, som är dyrare som frön.

    SvaraRadera

  3. Jag har sett berättelser som görs av många människor på Sir. Giovanni, som jag kontaktade honom för ett lån på 420.000,00 Kr att betala mina skulder och mitt projekt. Det är med Sir. Muscolino Giovanni, att livet mitt leende igen är en man av enkel och sympatisk hjärta. Här är e-post: muscolinogiovanni61@gmail.com

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.